افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 29 September , 2024
2

رویانیان فاش کرد: قرار بود ورزشگاه پرسپولیس را با مهندسان ایتالیایی بسازیم – پرسپولیس نیوز

  • کد خبر : 111417
رویانیان فاش کرد: قرار بود ورزشگاه پرسپولیس را با مهندسان ایتالیایی بسازیم – پرسپولیس نیوز

محمد رویانیان می گوید علاوه بر ساخت ورزشگاه جدید در تهران، ورزشگاه آزادی نیز باید بازسازی و به عنوان پایتخت ملی حفظ شود. مجموعه ورزشی آزادی تهران که قبل از انقلاب ساخته شده است به عنوان کامل ترین و مجهزترین مجموعه ورزشی کشور شناخته می شود. محل برگزاری مسابقات فوتبال در این مجموعه که به […]

محمد رویانیان می گوید علاوه بر ساخت ورزشگاه جدید در تهران، ورزشگاه آزادی نیز باید بازسازی و به عنوان پایتخت ملی حفظ شود.

مجموعه ورزشی آزادی تهران که قبل از انقلاب ساخته شده است به عنوان کامل ترین و مجهزترین مجموعه ورزشی کشور شناخته می شود. محل برگزاری مسابقات فوتبال در این مجموعه که به استادیوم صد هزار نفری آزادی معروف است، سال ها به عنوان یکی از بزرگترین ورزشگاه های جهان شناخته می شد، اما بعدها به دلیل نصب صندلی روی سکوها، آن را ساخت. استادیوم های بزرگ کشورهای دیگر تبدیل به استادیوم وحشتناکی شد، برای رقبای نمایندگان کشورمان نبود و نیست. اما همچنان در کشور ما بهترین محسوب می شود. اما مدتی است که دولت در کنار پروژه بازسازی این ورزشگاه قول احداث ورزشگاه جدید در پایتخت را داده است. ورزشگاهی که ظرفیت میزبانی از تیم ملی و دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را دارد، این موضوع سوژه ای شد برای محمد رویانیان، مدیرعامل سابق پرسپولیس که تجربه مدیریتی در سطح کشور در سطح بالایی دارد. . .

صحبت از ساخت ورزشگاه جدید در پایتخت است. اگر این وعده محقق شود به زودی محقق می شود؟
می شود استادیوم ساخت، اما این یک سری حساسیت هاست که آزادی را بازسازی کنیم یا استادیوم دیگری بسازیم یا چه بهتر؟ به نظر من اینها هیچ تناقضی با هم ندارند. آزادی باید بازسازی شود و ورزشگاه های دیگر ساخته شود، زیرا این ظرفیت در فوتبال وجود دارد که در آسیا مهم است. ما تیم ملی و باشگاه های قدرتمندی داریم و هر سرمایه گذاری در حوزه ورزش برای جوانان و مردم انجام شود به نفع کشور است و این نه تنها هزینه بلکه درآمد هم هست. از نظر روحی، روانی، اجتماعی، وحدت، انسجام، نشاط و شادابی در امور فرهنگی و ورزشی، سرمایه گذاری بیشتر برای مردم مفیدتر است. ساخت ورزشگاه جدید کار خوبی است و باید به زودی آغاز شود. زمانی که در پرسپولیس بودم، از ورزشگاهی در ایتالیا که تازه برای یوونتوس ساخته شده بود، بازدید کردم. در زمان بهره برداری از ورزشگاه من آنجا بودم و با مسئولان آنجا جلسه داشتم و همچنین در چین که با دولت همراهی می شد صحبت هایی داشتم که در آن برنامه های مختلف ورزشگاه هایی را که چین در دنیا می سازد بررسی کردیم. . . ورزشگاه های 50 و 100 هزار نفری که نقشه ها و همه وسایل را دارند و می سازند. من شاهد بودم که چگونه چینی ها در کشورهای مختلف دنیا استادیوم می ساختند. ساخت ورزشگاه ها در دنیا سرعت گرفته و نیروهای متخصص در اروپا و چین حضور دارند. ما مهندسان و شرکت های زیادی در کشورمان داریم. اکنون آنقدر پیشرفت و فناوری وجود دارد که می توان به سرعت استادیوم ها را ساخت. جای خوبی هم می دانستند.

آیا در زمان مدیریتتان قرار بود در پرسپولیس ورزشگاه بسازید؟
بله، در ایتالیا و چین، دو کشور کاملاً متفاوت، اما برای ساخت ورزشگاه پرسپولیس مذاکره کردیم و رزومه و کتاب به ما دادند. از استادیوم های مختلفی که در دنیا ساخته اند. 30 تا 100 هزار نفر ظرفیت داشت و من مطالعه کردم. اطراف پرند هم میدانی دیده بودیم چون آن موقع خط مترو باید از آنجا می گذشت. در آن زمان من رئیس حمل و نقل کشور بودم و اطلاعاتی داشتم. فکر می کردم اطراف پرند زمین زیاد است و مترو آنجا می رود، با چند نفر صحبت کردیم و کلی برنامه ریزی کردیم که برای پرسپولیس ورزشگاه بسازیم. از نظر من که در کشور مدیریت کرده ام، اگر دو ورزشگاه برای پرسپولیس و استقلال، یعنی ورزشگاه اختصاصی ساخته شود، اشکالی ندارد. در جاهای مختلف تهران باید دو ورزشگاه اختصاصی مثلاً 50 هزار نفری بسازند و تیم های دیگر هم از آنها استفاده کنند، اما اگر ورزشگاه ملی بسازیم و به آزادی اضافه کنیم اشکالی ندارد که عده ای اعتراض کنند. . به همین دلیل این کار را ضروری و توصیه می کنم. مسئولین باید بار آن را به دوش بکشند. روزی باید شروع می شد. دیر شده، اما نگذارید بعدا بیاید!

برخی می گویند ورزشگاهی که قرار است بسازند در حاشیه تهران است و مردم به راحتی به آن دسترسی ندارند. در تهران نمیشه ساخت؟
خب اطلاعاتی که من دارم این است که آنجا مترو وجود دارد. یک شبکه مترو در سراسر تهران وجود دارد و یک ایستگاه مترو نیز در آنجا وجود دارد. البته من هم شنیدم و نمیدونم واقعا هست یا نه. اما ما آنجا یک متر داریم. ما دو خط داریم، یکی که به فرودگاه بین المللی وصل می شود و دیگری که به آنجا ختم می شود و هواداران به راحتی می توانند به استادیوم برسند.

در مورد جاده ها، بزرگراه ها و بزرگراه های زیادی وجود دارد و به نظر من خوب است زیرا راه های دسترسی هم از طریق جاده و هم از طریق ریل وجود دارد. همچنین بحث فرودگاه بین المللی این است که ما با بازی های آسیایی مشکلی نداریم. در کل فکر می‌کنم جای خوبی است، اما اگر در جای دیگری ساخته شود، مردم و هواداران فقط به راحتی می‌توانند با قیمت ارزان به استادیوم برسند، و سپس استادیوم زودتر خالی می‌شود تا مردم بتوانند به خانه‌های خود برگردند. زودتر. البته اگه جایی نزدیکتر باشه بهتره.

او در ابتدای سخنان خود به چیزی اشاره کرد که بخشی از سؤال ما بود. یعنی شما یکی از طرفداران بازسازی ورزشگاه آزادی و ساخت ورزشگاه جدید هستید؟
بله، هر دوی ما، هرگز نباید ورزشگاه آزادی را ترک کنیم. ورزشگاه آزادی در کشور ما یک نماد است و نباید اجازه دهیم که تخریب شود و باید آن را تجهیز کنیم و مشکلاتش را حل کنیم، منافاتی با ساخت ورزشگاه جدید ندارد. من می گویم اینها هزینه نیست، مسئله روح و روان و نشاط جوانان ما خیلی مهمتر از پول است، یعنی ارزش انسان از پول بیشتر است. تهران هم یک کلانشهر میلیونی است و اگر ورزشگاه جدیدی بسازند و اطراف تهران را هم حساب کنیم، تقریباً برای 20 میلیون نفر می توان ورزشگاه ساخت. پس چیز خوبی است، اما نه به قیمت دست کشیدن از آزادی و باید آزادی 100 درصد بازگردانده شود.

به نظر شما فناوری ساخت ورزشگاه در کشور را داریم یا خارجی ها باید این کار را انجام دهند؟
همین ورزشگاهی که در مشهد یا اصفهان ساختند تجربه خوبی است اما می توانیم آن را بیشتر ارتقا دهیم. بیشتر آنها از فناوری ملی و برخی خارجی هستند. به نظر من می توان برای تسریع در کار مشارکت ایجاد کرد به گونه ای که سازندگان داخلی با کشورهای اروپایی که البته تحریم هستند همکاری کنند یا چین با هم مشارکت کند و بسازد. دولت هم باید سرمایه گذاری کند و اینجا سرمایه گذاری به نفع دولت است، چون روحیه و نشاط مردم است. آن را به صورت BOT به سرمایه گذار در داخل یا خارج از ایران می دهند، یعنی سرمایه گذار باید 20 یا 30 سال خودش آن را بسازد و راه اندازی کند، از طریق فروش بلیت یا کارهای دیگر درآمدزایی کند و درآمد خود را به دست آورد. ، اما استادیوم باقی خواهد ماند. تاکید می کنم در قالب BOT یا BOO، اصلاحات سرمایه گذاری خارجی است که دولت به سرمایه گذار واگذار می کند، مثلا بزرگراهی که می سازند و برای کسب درآمد عوارض می گیرند، در ورزشگاه هم می توانند از این روش استفاده کنند.

نگهداری و مراقبت از ورزشگاه و تجهیزات آخرین موضوع مرتبط با موضوع ماست.
خیلی مهمه مثلا وقتی ورزشگاه آزادی ساخته شد دلار چقدر شد و الان چقدر است؟ اگر سرمایه گذاری شود اما حفظ نشود، در واقع سرمایه خود را از دست می دهیم. مهم نیست چقدر برای حفظ یک سرمایه گذاری هزینه می کنیم، ارزشش را دارد. مثلاً حدود 12 سال پیش با دلار 1000 تومانی پروژه ای را اجرا کردیم و نیمه کاره ماند، اما الان دلار 50 برابر شده است یعنی اگر می خواهید همین را بسازید باید 50 برابر هزینه کنید. . اگر آن را به موقع تکمیل و نگهداری کنید، هزینه ها کاهش می یابد و ارزش سرمایه افزایش می یابد. بنابراین در سراسر کشور مهم ترین موضوعی که باید به آن توجه شود حفظ و نگهداری امکاناتی است که در اختیار داریم. ببینید اگر در تهران درختی از بین برود باید سال ها صبر کنید تا درخت دیگری مثل آن رشد کند. بنابراین، تعمیر و نگهداری یک اصل بسیار مهم است که صرف نظر از هزینه آن ارزش آن را دارد.

برای ثبت نظرات خود بدون تایید عضو کانال تلگرامی پرسپولیس نیوز شوید (کلیک کنید)