افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 29 September , 2024
1

رابطه مستقیم بین فروپاشی و پدیده مهاجرت از اصفهان سرمایه گذاران شهرهای دیگر را انتخاب می کنند

  • کد خبر : 357041
رابطه مستقیم بین فروپاشی و پدیده مهاجرت از اصفهان سرمایه گذاران شهرهای دیگر را انتخاب می کنند

زهرا بهار آور در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: مشکل فرونشست زمین به تدریج زیرساخت های شهری، ابنیه و حتی آثار تاریخی اصفهان را تهدید کرده و بسیاری از شهروندان را نگران آینده زندگی در این شهر کرده است. سرمایه گذاری در این شهر و اقتصاد استان در حوزه های مختلف کشاورزی، […]

زهرا بهار آور در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: مشکل فرونشست زمین به تدریج زیرساخت های شهری، ابنیه و حتی آثار تاریخی اصفهان را تهدید کرده و بسیاری از شهروندان را نگران آینده زندگی در این شهر کرده است. سرمایه گذاری در این شهر و اقتصاد استان در حوزه های مختلف کشاورزی، دامپروری، گردشگری و میراث فرهنگی با خطر بحران مواجه شده است.

وی افزود: این در حالی است که اصفهان همواره در تولید محصولات دامی و کشاورزی رتبه اول را دارد و مشارکت استان در اقتصاد گردشگری همواره بالا بوده است چرا که معمولا این استان اولین مقصد گردشگران خارجی است.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: براساس آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران، مهاجرت از استان های مرکزی و جنوبی ایران به استان های شمالی طی دهه گذشته افزایش قابل توجهی داشته است. این در حالی است که استان اصفهان یکی از بالاترین نرخ های مهاجرت به شمال کشور را دارد.

وی ادامه داد: بر اساس آخرین سرشماری در 10 سال گذشته بیش از 20 هزار خانوار اصفهانی به گیلان و مازندران مهاجرت کرده اند. دلیل اصلی این مهاجرت ها علاوه بر بحران اقتصادی و زیست محیطی در اصفهان، جستجوی کیفیت زندگی بهتر و هوای پاک در سواحل شمالی است.

زیرساخت های مناطق شمالی کشور برای مهاجرت مناسب نیست

وی با اشاره به اینکه اگرچه شمال ایران به دلیل طبیعت زیبای خود به مقصدی جذاب برای مهاجران تبدیل شده است، اما زیرساخت های این مناطق برای پاسخگویی به رشد جمعیت و مهاجرت گسترده آماده نیست، گفت: قطعی مکرر برق، کمبود آب آشامیدنی و ضعف در شبکه حمل و نقل عمومی یکی از مشکلاتی است که هم مهاجران و هم بومیان با آن مواجه هستند.

وی بیان کرد: یکی از چالش های مهم در این زمینه نبود پرواز مستقیم از شهرهای بزرگ مانند اصفهان به شهرهای شمالی است. این موضوع به ویژه برای مهاجرانی که خواهان دسترسی سریع به اصفهان یا تهران هستند، مشکل بزرگی محسوب می شود. از سوی دیگر نبود پرواز مستقیم از اصفهان به رشت باعث شده بسیاری از مسافران ساعت ها در ترافیک جاده ای سپری کنند.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: از یک سو با توجه به اینکه اصفهان یکی از قطب های مهم گردشگری و اقتصادی کشور است، این کمبود در بخش حمل و نقل هوایی به شدت احساس می شود.

تاثیر مهاجرت گسترده اصفهانی ها به شمال کشور بر اقتصاد

وی با اشاره به اینکه مهاجرت گسترده اصفهانی ها به شمال علاوه بر اثرات اقتصادی و اجتماعی بر هر دو منطقه، مشکلات جدیدی را به دلیل ضعف زیرساخت ها و بحران های زیست محیطی به همراه داشته است، تصریح کرد: اگرچه اقلیم شمال و کیفیت بهتر آن زندگی در این مناطق جاذبه های زیادی وجود دارد، اما بدون سرمایه گذاری در زیرساخت های حمل و نقل، مسکن و خدمات شهری، این مناطق نمی توانند این حجم از مهاجرت را بپذیرند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=357041

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.