افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 27 September , 2024
2

حسن خانمحمدی پس از قهرمانی جوانان: آماده تزریق بازیکن به بزرگسالان هستیم – پرسپولیس نیوز

  • کد خبر : 200047
حسن خانمحمدی پس از قهرمانی جوانان: آماده تزریق بازیکن به بزرگسالان هستیم – پرسپولیس نیوز

چند دهه از آخرین قهرمانی پرسپولیس در فوتبال پایه تهران با تیم جوانان می گذرد و حالا با اولین قهرمانی نوجوانان پرسپولیس بار دیگر شاهد این اتفاق هستیم. در این راه حسن خانمحمدی سرمربی تیم با تلاش، فداکاری، دلسوزی و با کمک هم تیمی های خود تلاش بسیار مصمم کرد تا عنوان قهرمانی را تنها […]

چند دهه از آخرین قهرمانی پرسپولیس در فوتبال پایه تهران با تیم جوانان می گذرد و حالا با اولین قهرمانی نوجوانان پرسپولیس بار دیگر شاهد این اتفاق هستیم.

در این راه حسن خانمحمدی سرمربی تیم با تلاش، فداکاری، دلسوزی و با کمک هم تیمی های خود تلاش بسیار مصمم کرد تا عنوان قهرمانی را تنها بخشی از موفقیت خود برای پرسپولیس قرار دهد.

حسن خانمحمدی در گفتگو با سایت باشگاه پرسپولیس گفت: در ایران بی عدالتی و ظلم نسبت به فوتبال پایه زیاد است در حالی که با کمترین توجه می توان به بهترین دستاوردها دست یافت. بیشتر حرف ها فقط شعار است و واقعاً توجه بیشتری لازم است و چندین برابر هزینه فوتبال پایه به سرعت به مجموعه ها برمی گردد.

* نسل طلایی معنا ندارد، فوتبال ایران به طلا وابسته است
ما الان مدعی هستیم که باید قهرمان آسیا شویم. گفتن آن آسان و زیبا است، اما در ازای انجام این قهرمانی چه می خواهیم؟ اگر به فوتبال قطر نگاه کنیم. آنها چه کرده اند که الان به اینجا رسیده اند؟ در نهایت، شما باید حداقل مشارکت داشته باشید. ما می گوییم این نسل طلایی فوتبال ماست. این کلمه معنی ندارد. ما در یک معدن طلا در فوتبال ایران هستیم اما باید آن طلا را خودمان استخراج کنیم. این نیز پر زحمت و گران است. چرا باید به خاطر اشتباهاتی که برخی بازیکنان در این سطح اصلا نباید مرتکب شوند، از مسابقات کنار بکشیم؟ این مسائل باید در همان دوره ابتدایی در بازیکن برطرف می شد اما هنوز برخی بازیکنان حتی در سطح ملی هم از آن رنج می برند. من با این افراد با این ذهنیت کار کردم که از برخی جهات عالی و از جهاتی بد خواهند بود.

* ما بازیکنان را کاملتر از تیم ملی می سازیم.
حالا فلسفه ای که من خودم در آکادمی پرسپولیس، در رده جوانان و بعد در رده جوانان دنبال کردم، این است که این بازیکنان در آینده ستاره می شوند اما نه ستاره هایی که فوتبالشان ناقص باشد. در قالب جلسات 30 تا 45 دقیقه ای قبل و بعد از تمرین، کارهای زیادی با این کودکان انجام شده است. ما فقط روی این بخش بیش از 200 ساعت کار کردیم.
ده سال است که تمرین می کنم. اتفاقا من از بزرگسالان شروع کردم. ما هم موفق بودیم اما بعد دیدم اینطوری نمی شود. بازیکنان در سطح حرفه ای کمبودهایی دارند که باید در سطح پایه برطرف می شد. به درجات پایه رسیدم. در پرسپولیس هم با رضا جباری تیم جوانان داشتیم. به نتیجه خوبی رسیدیم. دوباره دیدم که اینطور نیست. در حالی که همه می خواهند به رده های قدیمی تر بروند، من می خواستم به تیم نوجوانان بروم. برای شکل دادن به فوتبال بازیکنان. در آن رده اسکلت این تیم قهرمانی شکل گرفت.
فکر من این بود که بازیکنان بدون نشان دادن کاستی های ملی پوشان تمرین کنند. این یک شعار نیست. ما قدم به قدم این کار را انجام می دهیم، اما به طور جدی به حمایت از این پروژه و تفکر نیاز داریم.

* چپ پرسپولیس را پر می کنیم.
همیشه اینطور بوده که کشورهایی مثل قطر بخشی از نیازهای بازیکن خود را از طریق فوتبال ایران تامین کرده اند. حالا فوتبال ایران برای رفع نیاز به فوتبال قطر روی آورده است. عبدالکریم حسن که بازیکن خوبی هم هست وارد پرسپولیس شد.
الان تیمی داریم که می توانم بگویم اگر این روند ادامه پیدا کند پرسپولیس در سال های آینده بازیکنان چپ خیلی خوبی از آکادمی خود خواهد داشت. من نزدیک به 100 بازیکن را شناسایی کرده ام که تحت نظر هستند و فقط تیم جوانان نیست. البته در نهایت تکامل بازیکنان در بازی ها اتفاق می افتد. وقتی بازیکنی با پتانسیل پیدا کردید، باید بهای آن را بپردازید تا به او فرصت کامل کردن مسابقات زیر 20 سال را بدهید. در این صورت ما هم مثل محمد یک عمر داریم که باید به تیم اصلی بسپاریم. به غیر از عمری، بچه های دیگر هم به تیم اصلی راه پیدا کردند که ضعیف عمل کردند و ناکام ماندند.

* ورود آکادمی پرسپولیس به فاز و دوره ای جدید
حالا چرخه ای در آکادمی فوتبال پرسپولیس آغاز شده است. می‌توانیم شاهد تغییری باشیم که اختصاص یک ورزشگاه ایجاد کرد، اما اکنون سرمایه‌گذاری بیشتری لازم است.
من با آقایان درویش، خلیلی، بادامکی و چند تن از اعضای هیات مدیره صحبت های زیادی داشته ام. پرسپولیس اکنون وارد فاز جدیدی شده و باید تلاش کنیم تا این بچه ها به تیم بزرگسالان راه پیدا کنند.
زمان آن رسیده است؛ سطح کار، سرمایه گذاری و انتظارات را بالا ببرید و مرحله و دوره جدیدی را شروع کنید. باید سنگ اول را آماده کرد تا فوتبال آکادمیک و پایه نه یک فعالیت حاشیه ای، بلکه جزء مهم و استراتژیک فعالیت پرسپولیس و قطعا منبع درآمد باشد.
حالا در فوتبال دنیا کار به جایی رسیده است که بازیکنانی که توانایی دارند قبل از ورود به تیم های رده امید توسط تیم های حرفه ای جذب می شوند. من سه سال است که با این فکر کار می کنم و الان می توانم بگویم که این اتفاق در پرسپولیس می تواند بیفتد اما نیاز به کار جدی و گروهی داریم.

*آماده تزریق بازیکنان از جوانان تا بزرگسالان.
شاید برای خیلی ها عجیب باشد که بگوییم بازیکنانی از رده جوانان داریم که برای فصل پیش رو به تیم اصلی اضافه کرده ایم. در ایران هنوز بازیکنان 21 و 22 ساله را بازیکنان جوان می نامیم. الان در دنیا بازیکنان خیلی خوبی بین 17 تا 19 سال وارد فوتبال حرفه ای می شوند.
دستاورد اصلی تیم نوجوانان پرسپولیس اولین قهرمانی باشگاه در این رده سنی در سطح دسته اول استان نیست. دستاورد اصلی ما برای این پرسپولیس بازیکنانی است که پرسپولیس می تواند تا یکی دو فصل آینده از آنها در ترکیب اصلی استفاده کند.
حالا سینکای که مرد مسابقه است، یکی از افرادی است که آماده ورود به لیگ برتر است. حتی تیم های لیگ برتری هم به او و برخی بازیکنان ما از جمله دروازه بان ما روی آوردند. همچنین یکی از گزینه های ما برای ارائه به تیم اصلی است.

* دونده ها زیر پای بازیکنان ما نشسته اند.
ما دیگرانی داریم که روی آنها کار می کنیم. بله، من 6 تا 7 ساله هستم و حمایت های لازم را از سوی باشگاه دارم. ما یک ترکیب کامل از بازیکنان آماده برای بازی در لیگ برتر خواهیم داشت. اگر تعداد زیادی از این بازیکنان راهی تیم های دیگر شوند، چند سال دیگر پرسپولیس باید با پیشنهادهای چند ده میلیاردی آنها را جذب کند. ما فقط روی مسائل فنی کار نکرده ایم. برای رشد در فوتبال و بازی در جایی مثل پرسپولیس، مهم این است که شخصیت و روحیه شخصی و حرفه ای بازیکن به سقف بلندی برسد. ما در این سال ها کار زیادی روی این موضوعات انجام داده ایم.
از نیم فصل، میانجی ها و مربیان و مدیران باشگاه ها پای بازیکنان ما نشسته اند تا با پیشنهادات وسوسه انگیز به آنها نزدیک شوند و تذکرات و اطلاع رسانی های لازم در این زمینه به باشگاه صورت گرفته است.

*خانواده و همسرم نیز در کار من مشارکت دارند و مشارکت دارند.
برای من کار با این بچه ها فقط محدود به زمان تمرین نیست. وقتی درگیر می شوید، باید تمام وقت خود را به آن اختصاص دهید. حتی خانواده ام را هم درگیر کردم. پارسال که پای یکی از بچه ها شکست، یک ماه به عنوان بچه خودم در خانه من زندگی کرد، چون حالشان خوب نبود. ما ارتباط نزدیکی با خانواده ها داریم. همسرم خیلی به ما کمک کرد. بخشی از حجم کاری او، از جمله برقراری ارتباط با والدین، مسئولیت حمایت عاطفی از این کودکان بود. کمتر کسی می تواند آن را باور کند، اما من زمینه را برای این کار فراهم کرده ام و فقط امیدوارم حمایت های باشگاه در آینده به گونه ای باشد که ادامه یابد. چون معتقدم اگر قرار است در فوتبال کار کنی باید 100 درصد خودت را بگذاری.

* حفظ این بچه ها مهمتر از بردن است.
قهرمانی برای من ارزشمند است اما فکر نمی کنم در فوتبال پایه ملاک باشد. با این حال، فضای فوتبال از شما می خواهد. از بازی اول که 6-2 بردیم بالا آمدیم و پایین نیامدیم تا اینکه دو هفته بعد از پایان مسابقات قهرمان شدیم اما برای من مهم این است که این تیم و بچه ها هستند. با حمایت باشگاه حفظ شد. چند سال بعد او می تواند در رده جوانان بازی کند. برخی به رده جوانان می روند. ما می توانیم یک تیم جوانان داشته باشیم که مستقیما بازیکنان را به تیم اصلی و لیگ برتر معرفی کند.

برای ثبت نظرات خود بدون تایید عضو کانال تلگرامی پرسپولیس نیوز شوید (کلیک کنید)