افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 29 September , 2024
0

توسعه و اجتناب ناپذیری تغییر سرمایه.

  • کد خبر : 355776
توسعه و اجتناب ناپذیری تغییر سرمایه.

رئیس جمهور روز شنبه ۲۶ شهریور گفت: اگر بخواهیم منابع اولیه را از جنوب کشور و از دریا به مرکز بیاوریم و تبدیل به محصول کنیم و برای صادرات به جنوب برگردانیم، به شدت مستهلک خواهد شد. و رقابت پذیری ما را کاهش دهیم.” و افزود: چاره ای نداریم جز اینکه مرکز اقتصادی و سیاسی […]

رئیس جمهور روز شنبه ۲۶ شهریور گفت: اگر بخواهیم منابع اولیه را از جنوب کشور و از دریا به مرکز بیاوریم و تبدیل به محصول کنیم و برای صادرات به جنوب برگردانیم، به شدت مستهلک خواهد شد. و رقابت پذیری ما را کاهش دهیم.” و افزود: چاره ای نداریم جز اینکه مرکز اقتصادی و سیاسی کشور را به جنوب و نزدیک دریا منتقل کنیم. البته تغییر پایتخت امری اجتناب ناپذیر و امکان پذیر است. اما این تصمیم باید بر چندین موضوع حساس متمرکز شود.

1367، در بخش اول پایان نامه خود با عنوان: سیاست دریایی، محور راهبرد ملی، طی پژوهشی ضمن تاکید بر این پیشنهاد که تنها راه برون رفت از رکود توسعه نیافتگی در ایران، دریایی شدن سیاست، فرهنگ و ساختار حکومتی است. در سیستم، 19 تغییر استراتژیک مرتبط در راستای اقتصاد و سیاست دریایی ایران برای خروج از زندان تاریخی قاره (سرزمینی) ارائه شد. مانند تشکیل وزارت دریانوردی، خودگردانی استان ها، ارتباط ریلی با بنادر بوشهر، چابهار و سایر بنادر. از جمله این شرایط، ملوان شدن و ایجاد پایتخت دریانوردی ضروری بود.

در سال 1371 طی پایان نامه دکتری خود با عنوان: تحلیل ژئوپلیتیکی مناطق بحرانی سیستان و بلوچستان و همچنین در دهه هشتاد در خلال پروژه ملی (ICZM) یا مدیریت یکپارچه سازی مناطق ساحلی که توسط دریابانی به اینجانب سپرده شد. سازمان و دانشگاه خوارزمی با ارائه چندین گزارش به سازمان دریانوردی و انتشار کتاب ژئوپلیتیک سواحل ایران و ICZM مقوله استراتژی دریایی را تکمیل کردم. به ویژه در این کتاب به توسعه نیافتگی سواحل مکران و خروجی های آن از توسعه نیافتگی و اهمیت این سواحل برای توسعه ایران پرداخته شده است.

به هر حال در جریان این مطالعات که همچنان در قالب شخصی ادامه دارد، نقش انتخاب پایتخت دریایی به عنوان یکی از ده ها پیشنهاد به هم پیوسته مورد توجه قرار گرفته و حتی در پایان نامه ها نیز جایگاه و جایگاه آن مطرح شده است. . ، پایان نامه ها و گزارش ها. با این حال، همانطور که در آثار دانشگاهی ذکر شده است، تدوین سیاست در حوزه انتقال سرمایه، از جمله، مستلزم تمرکز بر عوامل زیر است:

1- بدون اتخاذ سیاست درهای باز در روابط خارجی به ویژه احیای روابط راهبردی با ایالات متحده آمریکا، سیاست‌های حوزه اقتصاد دریایی از جمله انتقال سرمایه برای اقتصاد ورشکسته بی‌فایده و هزینه‌بر است. جمهوری اسلامی؛

2- در حالی که ایجاد پایتخت اقتصادی برای رویکرد استراتژی دریایی حیاتی و برای توسعه ایران اجتناب ناپذیر است، نقش و جایگاه سیاسی تهران قابل تغییر نیست. برندگان اصلی جابجایی تهران، آنکارا و باکو خواهند بود.

۳- بدون تمرکززدایی عمیق و همه جانبه که به استان ها در تصمیم گیری آزادی می دهد یا به عبارت دیگر بدون ایجاد تغییر در ساختار و مدیریت اجرایی که دلالت بر خودمختاری استان ها دارد، تغییر پایتخت کاملاً بی فایده خواهد بود.

4- همچنین یکی از پیش نیازهای ایجاد سرمایه اقتصادی، ارائه برنامه جامع برای تقسیمات ملی مناسب است. 22 سال است که معتقدم ایران می تواند 72 استان و سه کلانشهر ویژه را در خود جای دهد.

5- ضرورت دریانوردی، پیوند گسترده اقتصاد ایران و جهان در پرتو سیاست خارجی باز و در نتیجه سرمایه گذاری های کلان خواهد بود.

به طور خلاصه، انتقال سرمایه به تنهایی بدون طراحی استراتژی ملی، رویکردی بد و نامناسب خواهد بود.

منبع: کانال نویسنده

216216

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=355776

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.