افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 27 September , 2024
0

بین 13 تا 16 درصد جمعیت تهران سالمند هستند! / 10 درصد سالمندان تهرانی در انزوا زندگی می کنند!

  • کد خبر : 376292
بین 13 تا 16 درصد جمعیت تهران سالمند هستند! / 10 درصد سالمندان تهرانی در انزوا زندگی می کنند!

به گزارش رکنا، نشست خبری به مناسبت هفته ملی سالمند با حضور مدیرکل سلامت شهرداری تهران برگزار شد. حمید صاحب در این دیدار گفت: در ابتدای بحران سالمندی و سالمندی جمعیت هستیم و اگر به موقع مداخله نکنیم این بحران به یک بحران فوق اجتماعی و فرهنگی تبدیل می شود. ضروری است که مداخلات به […]

به گزارش رکنا، نشست خبری به مناسبت هفته ملی سالمند با حضور مدیرکل سلامت شهرداری تهران برگزار شد. حمید صاحب در این دیدار گفت: در ابتدای بحران سالمندی و سالمندی جمعیت هستیم و اگر به موقع مداخله نکنیم این بحران به یک بحران فوق اجتماعی و فرهنگی تبدیل می شود. ضروری است که مداخلات به موقع انجام دهیم. تاخیر در این موضوع ما را به مرحله بحران می کشاند.

وی افزود: در کشور ما حدود 11 درصد جمعیت را افراد مسن تشکیل می دهند. در تهران 13 درصد و در برخی محلات مانند مناطق 1، 3 و 6 این رقم به 16 درصد می رسد. تعداد افراد مسن در ولسوالی های 18 و 22 کمتر است و این احتمالاً به این دلیل است که جمعیت جوان ما بیشتر در آن ولسوالی ها ساکن هستند. بنابراین، ما درگیر چالش های پیری هستیم.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران گفت: ریشه این کهولت سن ربطی به فرهنگ ما ندارد و به مدرنیته برمی گردد که ما نیز درگیر عوارض آن هستیم. حدود 25 سال دیگر 30 درصد جمعیت ایران سالمند خواهند بود و از عوارض پیری جمعیت رنج خواهیم برد.

وی در خصوص اثرات پیری جمعیت گفت: اثرات اجتماعی، فرهنگی، درمانی، درمانی و بیمه ای فراوانی خواهد داشت. بسیاری از سازمان های بیمه گر ما ورشکست می شوند و نرخ رشد کشور کند می شود. علاوه بر این نشاط کاهش می یابد و اختلالات و بیماری های روانی افزایش می یابد. وظیفه ما مبارزه با عوامل زمینه ساز و چالش های سالمندان با تدابیر مناسب است.

صاحب با اشاره به اینکه خود سالمندان در فرهنگ ما و در بعد دینی و قومی ما مفتخر هستند، تصریح کرد: یکی از وظایف ما پیشگیری و بسترسازی برای حل معضلات اجتماعی و فرهنگی برای مقابله با چالش سالمندی است. ما به آنجا نخواهیم رسید مگر اینکه افراد میانسال را برای دوران سالمندی آماده کنیم و به افراد مسن قدرت دهیم تا از خودشان مراقبت کنند.

وی همچنین تصریح کرد: در تلاش هستیم تا با توانمندسازی مراکز سالمندی محلات، مشکلات و چالش های خود را شناسایی و حل و فصل کنند و مطالبات خود را به عنوان مطالبه و گفتمان عمومی مطرح کنند.

مالک در ادامه بیان کرد: 7 و 14 اکتبر هفته ملی سالمندان است و اول مهر مصادف با 18 مهر روز جهانی سالمندان است. هدف ما ایجاد روحیه خوب در این هفته در حوزه سالمندان است و به خود و شهروندان یادآوری می کنیم که باید به سالمندان احترام بگذاریم.

وی در ادامه تصریح کرد: باید تلاش کنیم تا انزوای سالمندان کاهش یابد. حدود 10 درصد از سالمندان ما در انزوا زندگی می کنند. باید برای سالمندان کم برخوردار تبعیض مثبت ایجاد کنیم و این کار از طریق خیرین، گروه های جهادی و خود شهرداری برای سالمندان انجام شده است و کانون سالمندان شهرداری تهران را برای ترویج زندگی سالم توسعه دهیم.

صاحب در ادامه برنامه های شهرداری را برای هفته سلامت سالمندان برشمرد و گفت: در حال حاضر 16 هزار سالمند در مراکز خود شرکت و عضویت دارند. در این هفته کمپین های فرهنگی با عناوین «سایه تو ماندگار است» و «ما با تو خوبیم» و … در تبلیغات شهری، مترو، تاکسی و اتوبوس و همچنین در رسانه ملی اجرا می شود.

وی در ادامه گفت: پنجمین دوره از جشن سالمندی را جشن خواهیم گرفت. سال گذشته 14000 نفر در برنامه های ارشد شرکت کردند. امسال این تعداد را به 70 هزار نفر رساندیم. فینال این برنامه با عنوان «گنجینه های پویا» اواخر آبان یا اوایل آذر در ورزشگاه 12 هزار نفری آزادی برگزار می شود.

مالک همچنین عنوان کرد: رویداد دیگری با عنوان «گنجینه های شهر تهران» در حوزه های فرهنگی و هنری برگزار می شود و هدف آن ایجاد مسابقه بین سالمندان است. برای این رویداد 14000 اثر هنری مرتبط با جامعه ارشد تهران دریافت شده است. برندگان این رویداد یکشنبه هفته آینده همزمان با روز جهانی سالمندان در برج میلاد تهران معرفی خواهند شد. ضمناً روز یکشنبه از ساعت 2 تا 6 مراسمی با معرفی آثار برتر رویداد «گنجینه شهر» در برج میلاد خواهیم داشت.
مدیرکل سلامت شهرداری تهران بیان کرد: جلسات «یاد ایام» در مناطق 22 گانه شهر تهران برگزار می شود که توسط کانون های محلات این برنامه اجرا می شود. هدف ما مشارکت دادن مردم در تدوین سیاست و اجرای برنامه است و وظیفه داریم با توانمندسازی گروه ها و حمایت از آنها در محله های خودشان این کار را انجام دهیم.

وی افزود: همایش «سالمندی سالم» نیز برگزار می شود. در سطح محله هم «دوشنبه های ارشد» داریم که هر دوشنبه گروه هایی در محلات تشکیل می شود و برنامه های ورزشی اجرا می شود که ما هم از آن ها حمایت می کنیم. تورهای دیدنی تهران را نیز برگزار خواهیم کرد.

شهرداری تهران هفته ملی سالمندان را برنامه ریزی کرد

وی با اشاره به برنامه ای به نام «زمان قدردانی» گفت: هیچ سازمانی به تنهایی نمی تواند بر چالش های جامعه ای که به آن می پردازد فائق آید مگر اینکه مردم نیز مشارکت کنند. این برنامه افرادی را که در انزوا یا بیماری زندگی می کنند گرد هم می آورد، ما با حمایت لجستیکی و مالی از این برنامه حمایت و اجرا می کنیم.

مالک در این خصوص توضیح داد: در هر محله حدود 30 هزار نفر جمعیت داریم که اگر 10 درصد آنها سالمند هستند حدود 3000 نفر سالمند هستند و اگر 10 درصد از این تعداد منزوی یا بیمار و دور از خانواده زندگی می کنند. این تعداد به 300 نفر می رسد. هیچکس نمی تواند به این افراد کمک کند مگر اینکه خودشان بیایند. در زمان قدردانی، مهمترین کار ما در حوزه سالمندان است که طبق معمول کلاس های متنوع و تربیتی و همچنین دوره های مشاوره تدریس می شود.

وی همچنین افزود: فعالیتی را در دستور کار داریم که در مراکز توانمندسازی سالمندان که قبلا «فرهنگ» نام داشت، انجام می شود. این مراکز در حال حاضر با نام «کازا د لا ویدا» فعالیت می کنند و به صورت روزانه به سالمندان خدمات فرهنگی، آموزشی، ورزشی و پزشکی ارائه می کنند. این امر باعث می شود که سالمندان نتوانند به خانه سالمندان بروند و در کنار خانواده خود بمانند.

مالک تاکید کرد: این مراکز در حال حاضر در مناطق 11، 14 و 20 فعال هستند اما در نظر داریم در سطح محله نیز داشته باشیم. این مراکز روزانه 50 تا 70 نفر را می پذیرند. ما سعی داریم این برنامه را برای فقرا و نیازمندان رایگان کنیم. اما به طور کلی با حداقل قیمت ارائه می شود و بر اساس نرخ مراقبت تعیین می شود.

مالک در ادامه بیان کرد: برخی از برنامه ها به صورت عمومی و رایگان برگزار می شود. اما یکسری کلاس های خاص یا مثلاً اگر نیاز به پزشک متخصص یا فیزیوتراپی باشد با حداقل قیمت انجام می شود و اگر فردی بخواهد تمام خدمات را دریافت کند روزانه کمتر از 250 هزار تومان می شود. البته برای سالمندان فقیر یا نیازمند رایگان است. این کار می تواند معجزه ای در زمینه پیری ایجاد کند.

وی گفت: در حال حاضر تعداد افراد در خانواده ها کاهش یافته و کودکان مشغول به کار هستند. بنابراین، افراد مسن اغلب در انزوا زندگی می کنند. این افراد قبلاً به پارک ها می رفتند، اما اکنون می توان از طریق پارک ها با برنامه های متنوع و جذاب برای آنها انزوا را کاهش داد. این موضوع برای اختلالات شناختی و آلزایمر و پیشگیری از چالش های جسمی و روحی بسیار مناسب است.

صاحب در ادامه گفت: برنامه ای به نام «احد ماندق» هم داریم که به صورت آزمایشی در حال انجام است. در نظر داریم با حضور فرزندان و نوه هایشان از خانواده هایی با بیش از 50 سال موفقیت تجلیل کنیم. هدف اکثر جوانان این است که بدانند در عصر امروز خانواده مقدس است.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران درباره برگزاری جلسات مشاوره برای سالمندان اظهار کرد: سال گذشته 70 هزار مشاوره رایگان داشتیم. ماموریت اصلی ما ارائه مشاوره با حداقل قیمت و کمتر از نرخ سیستم روانشناسی است. همچنین رایزنی های ویژه ای در مراکز سرای زق در نظر گرفته ایم.

وی افزود: مشاوره حضوری که به صورت عادی انجام می شود. امسال رایزنی های گروهی را نیز برگزار خواهیم کرد که بین 15 تا 20 نفر در اتاق های محله حضور خواهند داشت.

مالک در پایان تصریح کرد: قبل از اینکه در زیرساخت های کالبدی شهر چالش داشته باشیم در مسائل فرهنگی و اجتماعی چالش های بیشتری داریم. سالمندان باید توانمند باشند و در عرصه های مختلف زندگی و در هر نوع مداخله ای که مربوط به آنها باشد حضور داشته باشند. برای مدیران شهری بسیار مهم است که بدانند به جای خانه سالمندان باید چنین برنامه هایی بسازند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=376292

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.