افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 27 September , 2024
2

بانک مرکزی نحوه ایجاد، راه اندازی و نظارت بر واحد دیجیتالی ارائه خدمات بانکی را اعلام کرد

  • کد خبر : 147474
بانک مرکزی نحوه ایجاد، راه اندازی و نظارت بر واحد دیجیتالی ارائه خدمات بانکی را اعلام کرد

به گزارش بازار، بر اساس «آیین نامه تنظیم کننده ایجاد، بهره برداری و نظارت بر واحد دیجیتال ارائه خدمات بانکی توسط مؤسسات اعتباری»، ارائه خدمات و انجام عملیات بانکی به صورت حضوری هم اکنون از طریق اینترنت یا سایر پلتفرم های دیجیتالی تحت نام های مختلف. موسسات اعتباری اعم از نئوبانک، شعبه مجازی و سایر […]

به گزارش بازار، بر اساس «آیین نامه تنظیم کننده ایجاد، بهره برداری و نظارت بر واحد دیجیتال ارائه خدمات بانکی توسط مؤسسات اعتباری»، ارائه خدمات و انجام عملیات بانکی به صورت حضوری هم اکنون از طریق اینترنت یا سایر پلتفرم های دیجیتالی تحت نام های مختلف. موسسات اعتباری اعم از نئوبانک، شعبه مجازی و سایر موارد مشابه، تنها اجازه ارائه خدمات بانکی را در قالب یک واحد دیجیتال با شناسه منحصر به فرد خود می‌دهند.

ضمناً معرفی واحد دیجیتال ارائه دهنده خدمات بانکی در تبلیغات مؤسسه اعتباری به گونه ای که این واحد در ذهن مخاطبان به یک مؤسسه اعتباری مستقل تبدیل شود، مجاز نیست.

مؤسسه اعتباری موظف است در آگهی‌های واحد دیجیتالی ارائه‌دهنده خدمات بانکی، نام مؤسسه اعتباری را در انتهای عنوان واحد مذکور به‌طور برجسته و در کلیه رسانه‌ها و آگهی‌ها عبارت کامل «عنوان دیجیتال» را به‌کار گیرد. واحد ارائه دهنده خدمات بانکی + نام موسسه اعتباری” به همراه علامت تجاری ثبت شده موسسه اعتباری.

در این بخش، بانک مرکزی نئوبانک هایی را که فعال بوده و فعالیت های تبلیغاتی انجام داده اند، ملزم کرده است که به طور مستقل از برند خود استفاده نکنند و همچنین باید از نام موسسه اعتباری و بانکی که تحت آن است به نام خود استفاده کنند. انجام دادن

بر اساس مواد دوم و سوم این بخشنامه، ایجاد واحد دیجیتال منوط به اخذ مجوز از بانک مرکزی و ارائه درخواست به واحد صدور مجوز بانکی بانک مرکزی است.

واحد صدور مجوز از نظر شاخص‌های سلامت بانکی و کفایت ریسک و رعایت استانداردهای ابلاغی مربوط به نظام‌های پرداخت ملی، رایزنی‌های قبلی را با کارکنان موسسه انجام می‌دهد و در نهایت این مشاوره‌ها باید به تایید معاونت نظارت مرکزی برسد. بانک و پس از تایید، موضوع به کمیسیون تنظیم مقررات و نظارت بر موسسات اعتباری ارسال می شود تا نسبت به درخواست موسسه اعتباری متقاضی تصمیم گیری شود.

در صورت موافقت کمیسیون تنظیم مقررات و نظارت بر مؤسسات اعتباری با ایجاد واحد دیجیتالی برای ارائه خدمات بانکی توسط مؤسسه اعتباری متقاضی، اداره صدور مجوز بانکی مراتب را به مؤسسه اعتباری مذکور اعلام و نسبت به اعطای مجوز، یک درایو منحصر به فرد را به شما اختصاص می دهد. شناسه واحد دیجیتال ارائه خدمات بانکی.

در این دستورالعمل همچنین تأکید شده است که خدمات ارائه شده در واحد دیجیتال برای ارائه خدمات بانکی مؤسسه اعتباری صرفاً از طریق سامانه جامع بانک مرکزی در بستر مرکز داده مؤسسه اعتباری ارائه شود. ارائه این خدمات از طریق سامانه متمرکز دیگری ممنوع است.

این دستورالعمل مقرر می‌دارد که مؤسسه اعتباری مجاز به ایجاد یا تملک شرکت مستقل برای بهره‌برداری از واحد دیجیتالی که خدمات بانکی خود را ارائه می‌کند، نیست و در صورتی که مؤسسه اعتباری قصد دارد بخشی از خدمات رایانه‌ای را برای انجام عملیات، قرارداد فرعی کند. واحد دیجیتالی که خدمات بانکی خود را ارائه می دهد، تنها می تواند از طریق قرارداد مستقیم با شرکت های برون سپاری و پیمانکاران، مشروط به رعایت مفاد بخشنامه حداقل الزامات مربوط به ریسک فناوری اطلاعات، این کار را انجام دهد.

در صورتی که پس از صدور مجوز فعالیت واحد دیجیتال ارائه دهنده خدمات بانکی، شرایط لازم برای فعالیت از بین رفته و موسسه اعتباری نسبت به اصلاح آن اقدامی ننماید و پس از گذشت 3 ماه از اخطار و ادامه آن خواهد بود. تخلف از ضوابط فعالیت واحد دیجیتال ارائه دهنده خدمات بانکی مؤسسه اعتباری را به حالت تعلیق درآورد و در نهایت مؤسسه اعتباری موظف است خدمات لازم را از طریق سایر بسترهای بانکداری الکترونیکی یا حضوری به مشتریان واحد دیجیتال ارائه دهد.

در این دستورالعمل آمده است موسسات اعتباری که دارای واحدی مشابه واحد دیجیتال ارائه دهنده خدمات بانکی در زمان ابلاغ این آیین نامه هستند، حداکثر 6 ماه فرصت دارند تا مجوزهای لازم را برای واحد مربوطه دریافت کنند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=147474

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.