افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 27 September , 2024
0

امکان خرید برق در بورس انرژی برای مشترکین بالای 30 کیلووات.

  • کد خبر : 377545
امکان خرید برق در بورس انرژی برای مشترکین بالای 30 کیلووات.

به گزارش بازار، حمیدرضا باقری معاون بازار برق اعلام کرد که ویرایش اول بخشنامه مذکور در اسفند ماه سال 1300 توسط وزیر سابق نیرو ابلاغ شد و اجرا و اجرای آن طی 18 ماه گذشته افزایش چشمگیری داشته است. در معاملات خارج از بازار نیروگاهی و صنایع کشور. یکی از مهمترین نتایج دستورالعمل مذکور، برقراری […]

به گزارش بازار، حمیدرضا باقری معاون بازار برق اعلام کرد که ویرایش اول بخشنامه مذکور در اسفند ماه سال 1300 توسط وزیر سابق نیرو ابلاغ شد و اجرا و اجرای آن طی 18 ماه گذشته افزایش چشمگیری داشته است. در معاملات خارج از بازار نیروگاهی و صنایع کشور. یکی از مهمترین نتایج دستورالعمل مذکور، برقراری سیگنال سبز در بورس انرژی و حضور مشترکین با توان قراردادی بیشتر از یک مگاوات در بورس انرژی بود.

معاون بازار برق ایران در ادامه افزود: در روند اجرای ابلاغیه مذکور، وزارت نیرو، توانیر، شرکت مدیریت شبکه برق ایران، ستبا و بورس انرژی نتایج اجرای ابلاغیه مذکور را ارزیابی و دریافت کردند. نظرات همه فعالان بورس انرژی و صنعت برق کشور وارد عمل شد. در این راستا و به منظور اصلاح بخشنامه مذکور و رفع برخی ابهامات و ایرادات آن، وزارت نیرو تصمیم گرفت از ابتدای تابستان امسال نسبت به بررسی و اصلاح بخشنامه مذکور اقدام کند.

در همین راستا، دفتر اقتصاد، سرمایه گذاری و تنظیم بازار آب و برق وزارت نیرو از تمامی فعالان حاضر در تبادل انرژی و معاملات خارج از بازار دعوت به عمل آورد و از آنان خواست تا نظرات و نکات خود را برای بهبود بیان کنند. . دستورالعمل هایی که باید ارائه شوند را اصلاح یا تغییر دهید. علاوه بر این، با دعوت از کارشناسان این حوزه و تشکیل جلسات کارشناسی، ویرایش جدید دستورالعمل مذکور در تاریخ 1/7/1403 توسط دکتر علی آبادی وزیر نیرو در نهایت نهایی و ابلاغ شد.

معاون بازار برق ایران برخی از مهم ترین تغییرات این دستورالعمل را به شرح زیر اعلام کرد:

1- کلیه مشترکین بالای 30 کیلووات می توانند برق مورد نیاز خود را از طریق شرکت های خرده فروشی از بورس انرژی تهیه کنند. این در حالی است که تاکنون فقط مشترکان صنعتی بیش از یک مگاوات می توانستند مستقیماً از بورس برق خریداری کنند. بر این اساس تعداد مشترکانی که می توانند در بورس انرژی شرکت کنند از حدود 8500 به حدود 800000 مشترک افزایش می یابد. شایان ذکر است حضور این مشترکین در بورس کاملا اختیاری بوده و در صورت عدم حضور در بورس مشمول هیچ نوع جریمه ای نمی شوند.

2- برای افزایش شفافیت و افزایش عمق معاملات برق در بورس انرژی، کلیه قراردادهای دوجانبه و خرده فروشی با ظرفیت بیش از 20 مگاوات باید در بورس انرژی ثبت شود.

3- در صورتی که مشترکان صنعتی در بورس انرژی و یا در قراردادهای دوجانبه برق بیش از یک مگاوات خریداری نکنند، شرکت های برق منطقه ای و شرکت های توزیع برق موظفند نرخ برق خود را بر اساس 1.3 حداکثر قیمت برق در ایران شارژ کنند. بازار عمده فروشی برق برای محاسبه.

4- در صورتی که مشترک برق را در بورس انرژی خریداری کند و به هر دلیلی نتواند از آن استفاده کند، شرکت های برق منطقه ای و توزیع انرژی موظفند بهای برق بلااستفاده را بر اساس 75 درصد میانگین قیمت از کیسه به مشترک پرداخت کنند. در دوره آنها فاکتور هستند.

عضو هیئت مدیره شرکت مدیریت شبکه برق ایران در پایان افزود: به منظور تسهیل در اجرا و تسهیل خرید و فروش برق و همچنین تسهیل در اجرای این بخشنامه توسط ذینفعان، موارد دیگری تغییراتی نیز در بخش‌های مختلف این بخشنامه اعمال شد و از سوی وزارت نیرو ابلاغ شد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=377545

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.