افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 29 September , 2024
0

امکان انتقال حق آبه در بازار آب یزد وجود داشت

  • کد خبر : 379601
امکان انتقال حق آبه در بازار آب یزد وجود داشت

عباس فقیه خراسانی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: بر اساس برنامه ریزی بازار آب، اگر کشاورز با کمک فناوری های نوین 10 درصد سهمیه آب خود را صرفه جویی کند، می تواند آب اضافی را به چاه دیگری منتقل کند. وی ادامه داد: در واقع حق آبه سال اول آب تعیین […]

عباس فقیه خراسانی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: بر اساس برنامه ریزی بازار آب، اگر کشاورز با کمک فناوری های نوین 10 درصد سهمیه آب خود را صرفه جویی کند، می تواند آب اضافی را به چاه دیگری منتقل کند.

وی ادامه داد: در واقع حق آبه سال اول آب تعیین و به بهره برداران داده می شود. کشاورز می تواند تا پایان سال هیدرولوژیکی از این مقدار آب استفاده کند. در بازار آب شرایطی فراهم شده است که اگر کشاورز آب مازاد داشته باشد می تواند آن را به صورت موقت به دیگری اجاره دهد. البته این مقدار از حق آب شما حذف نمی شود و درست سال آینده این آب را خواهید داشت.

یک کارشناس آب گفت: از سال 61 که قانون توزیع عادلانه آب وضع شد، هیچکس حق انتقال آب از کاربری به کاربری دیگر را نداشت. در واقع، فروش آب به هر شکلی غیرقانونی است، مگر اینکه شرکت ها با صلاحدید وزارت نیرو، آب را از طریق کامیون های تانکر یا خطوط لوله انتقال دهند. در طرح بازار آب، حق آبه به صورت اجاره و موقت به چاه دیگری منتقل می شود. این کار نفت‌دار را حذف می‌کند و کشاورز که مدل مدیریتی بهتری داشت، اجازه می‌دهد بقیه حق آبه‌اش توسط شخص دیگری مصرف شود. در واقع به جای جابجایی فیزیکی آب، در برخی نقاط میزان برداشت از سفره زیرزمینی کاهش و در برخی نقاط بیشتر می شود.

لزوم تشویق کشاورزان

فقیه خراسانی تصریح کرد: با این انگیزه می توان کشاورزان را به اصلاح الگوی مصرف تشویق کرد.

وی در این خصوص گفت: مقدار زیادی از آب مصرفی در روش آبیاری غرقابی به دلیل دمای بالای هوا هدر می رود. در روش بازار آب، کشاورز می تواند 10 درصد مصرف خود را به صنعتی که نیاز به آب بیشتری دارد و یا 50 درصد را به کشاورز دیگری منتقل کند.

وی درباره دغدغه دلالان آب گفت: قبلا دلالانی بودند که آب می فروختند. مثلاً قبل از اینکه مردم چاهی غیرمجاز حفر کنند و با کمک واسطه ها آن را در کامیون های تانکری به صنایع یا زمین هایی که نیاز به آب داشتند می فروختند، اما در روش بازار آب همه چیز از کانال واسطه های آب و با دست واسطه ها انجام می شود. کوتاه تر شود صنایع و کشاورزی همیشه با کمبود مواجه هستند و چاه های غیرمجاز حفر می کنند یا از واسطه ها آب می خرند. در بازار آب مردم حق آبه را اجاره می کنند و نمی فروشند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=379601

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.