افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 27 September , 2024
0

اعلام آمادگی ایران برای حضور در بازار نفت و گاز تاجیکستان

  • کد خبر : 377261
اعلام آمادگی ایران برای حضور در بازار نفت و گاز تاجیکستان

آفتاب نیوز: محسن پاک نژاد در دیدار با دلیر جمعه وزیر انرژی و منابع آب تاجیکستان با اشاره به اشتراکات فرهنگی، زبانی، تمدنی و تاریخی دو کشور ایران و تاجیکستان، گفت: توسعه روابط اقتصادی به ویژه در حوزه انرژی با کشور دوست و برادر تاجیکستان برای ما جایگاه ویژه ای دارد و بسیار مهم است. […]

آفتاب نیوز:

محسن پاک نژاد در دیدار با دلیر جمعه وزیر انرژی و منابع آب تاجیکستان با اشاره به اشتراکات فرهنگی، زبانی، تمدنی و تاریخی دو کشور ایران و تاجیکستان، گفت: توسعه روابط اقتصادی به ویژه در حوزه انرژی با کشور دوست و برادر تاجیکستان برای ما جایگاه ویژه ای دارد و بسیار مهم است.

وی تاکید کرد: تاکنون گام های موثری برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور برداشته شده است و امیدواریم در دولت چهاردهم این روند تقویت شود.

وزیر نفت با تاکید بر توانایی قوی ایران برای حضور در بازار انرژی تاجیکستان، گفت: شرکت های اکتشاف و تولید (E&P) ایرانی نیز آماده حضور در بازار نفت و گاز این کشور آسیای میانه هستند.

وزیر نفت با تاکید بر توانایی بالای ایران برای همکاری در صنعت نفت و گاز تاجیکستان، گفت: اکنون شرکت های توانمند ایرانی آماده حضور در بازارهای بین المللی برای فعالیت در بخش های بالادستی و پایین دستی صنعت نفت و گاز هستند.

شرکت های ایرانی در بازار داخلی تاجیکستان حضور فعال دارند.

دلیر جمعه وزیر انرژی و منابع آب تاجیکستان با تاکید بر اینکه کشورش توجه ویژه ای به توسعه همکاری های اقتصادی به ویژه در زمینه خرید نفت و گاز دارد، تصریح کرد: در سال 2023 سقف مبادلات تجاری ایران و ایران تعیین شد. تاجیکستان به 300 میلیون دلار رسیده است و بر اساس پیش بینی ها به نظر می رسد این میزان در سال جاری 60 درصد رشد داشته باشد.

وزیر انرژی و منابع آب تاجیکستان با اشاره به اینکه آغاز تجارت نفت خام و فرآورده های نفتی بین دو کشور می تواند سقف مبادلات تجاری دو طرف را دو برابر کند و گفت: امیدواریم در سفر جمهوری اسلامی ایران از ایران به تاجیکستان، مقدمات لازم برای توسعه تجارت با ایران در بخش تولید نفت و گاز فراهم خواهد شد.

جمعه با یادآوری اینکه بخش قابل توجهی از نیاز روزانه تاجیکستان به نفت خام و فرآورده های نفتی از طریق واردات تامین می شود، افزود: تاجیکستان برای تامین امنیت انرژی خود دارای دو پالایشگاه نفت با ظرفیت پالایش 500 هزار تن در سال است. ما علاقه مندیم که شرکت های ایرانی بتوانند در بازار داخلی تاجیکستان حضور فعال داشته باشند.

با تشکر از وزیر انرژی و منابع آب تاجیکستان برای همکاری وزارت نفت ایران برای آموزش کارشناسان صنعت نفت و گاز تاجیکستان، از وزیر نفت ایران خواست کمک های لازم را برای انجام دورهای تکمیلی انجام دهد. . همچنین خواستار استفاده از شرکت های دانش بنیان ایرانی برای اکتشاف، توسعه و تولید میادین نفت و گاز در تاجیکستان شد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=377261

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.