افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 29 September , 2024
4

اسمارتک نیوز » مراقب چشمان خود باشید

  • کد خبر : 121706
اسمارتک نیوز » مراقب چشمان خود باشید

روزنامه ایران: کودکی بازیگوش و دردسرساز بود. از دو سال پیش که وارد این محله شدند، هر روز داستان جدیدی شروع می شد و بدی هایشان همدیگر را می گرفت. گاهی از محله جولان سوار موتور عمویش می شد و خط و نشان می کشید. بیشتر اوقات یک تیرکمان در دست داشت و از سنگریزه […]

روزنامه ایران: کودکی بازیگوش و دردسرساز بود. از دو سال پیش که وارد این محله شدند، هر روز داستان جدیدی شروع می شد و بدی هایشان همدیگر را می گرفت. گاهی از محله جولان سوار موتور عمویش می شد و خط و نشان می کشید. بیشتر اوقات یک تیرکمان در دست داشت و از سنگریزه های کوچک برای هدف قرار دادن کودکان یا گنجشک ها استفاده می کرد. این دید کلی و بیرونی این پسر ماجراجو بود، اما آخرین بار انگار تاوان تمام اشتباهاتش را به یکباره پرداخت. در همان حادثه تلخی که با نابینایی پسر همسایه به پایان رسید.
خون از گوشه چشم «حمید» جاری بود و مادرش مضطرب و پریشان بود و پسرش را در آغوش می گرفت و دلداری می داد. طاقت ناله هایش را نداشتم. با کمک همسایه ها کودک را به بیمارستان بردند. به دلیل شدت جراحات وارده بلافاصله به اتاق عمل منتقل شد اما پس از چند ساعت پزشکان تشخیص دادند که امکان درمان چشمی وجود ندارد و باید به طور کامل تخلیه شود.
تاریکی از در و دیوار به روزهای شاد و روشن پسر 12 ساله‌ای می‌افتد که آرزوهای بزرگی در سر داشت و اکنون مدرسه را رها کرده و از نور می‌گریزد…
«پریناز» نیز دانش آموز کلاس دوم ابتدایی بود و تنها 8 سال داشت که آن حادثه تلخ رخ داد. سرش را نزدیک دفترش گرفته بود و تمریناتش را سریع یادداشت می کرد که ناگهان ضربه ای به سرش خورد و دنیایش سیاه و تاریک شد. با اینکه همکلاسی اش حتی متوجه رفتار او با او نشد، مداد سیاهی که در دست داشت روزهای رنگارنگش را تیره کرد و چشم چپش را تا آخر عمر از دست داد. حالا بعد از این همه سال و پول زیاد، یک پروتز در چشمش گذاشته اند تا زیبایی صورتش خدشه دار نشود؛ چشمی که هست اما نیست.
این کاملا اشتباه است که فکر کنیم فقط یک تصادف می تواند باعث آسیب به سر شود. گاهی اوقات افراد با شوخی های ساده به سر دیگری ضربه می زنند و قصد خاصی ندارند اما همین حرکات ساده باعث ضربه به چشم می شود. ساده ترین آسیبی که پس از ضربه به چشم ایجاد می شود معمولاً به صورت خونریزی سطحی است که به آن خونریزی زیر ملتحمه می گویند. این آسیب نیاز به درمان خاصی ندارد. اما ضربه های متوسط ​​می تواند باعث پارگی قرنیه شود. ضربه های شدیدتر نیز می تواند باعث خونریزی داخلی زجاجیه و پارگی شبکیه شود و آسیب هایی ایجاد کند که بینایی افراد را برای همیشه تهدید کند.
«حمید» هم تجربه غم انگیز ندیدن با چشمان بسته را دارد. او ورزشکار بود و بر اثر ضربه به سر و صورتش تا 50 درصد بینایی خود را از دست داد. اما اکنون تمام بینایی خود را از دست داده و تمام زندگی و اهدافش تحت تاثیر این حادثه قرار گرفته است.
زمانی که ضربه مستقیم یا غیرمستقیم به سر وارد می شود، عصب بینایی درگیر و آسیب می بیند و این امر باعث کاهش دید می شود و در برخی موارد بینایی فرد را به طور کامل از دست می دهد. در این شرایط هیچ درمانی وجود نخواهد داشت.
تجربه اسب سواری برای «سامان» گران تمام شد. آنقدر که وقتی روی زمین پرتاب شد فکر نمی کرد آخرین باری است که پرتوهای درخشان خورشید را می بیند و حالا سه سال است که خاطره خورشید در ذهنش کمرنگ و محو شده است. . این ورزشکار که به اسب سواری علاقه دارد و بهترین تفریح ​​یا ورزش را به حساب می آورد بر اثر بی احتیاطی دچار حادثه شد. پزشکان به دلیل شکستگی در حدقه چشم او را درمان کردند، اما بینایی خود را به همین راحتی از دست داد.
در آسیب های ورزشی معمولاً احتمال ضربه به سر، دور چشم، حدقه چشم و ضربه به بافت داخل چشم وجود دارد. شکستگی کره چشم یکی از مهم ترین مشکلات ناشی از ضربه به سر است. بنابراین فرد بینایی طبیعی خود را از دست می دهد و دچار دوبینی می شود. اما تعداد مصدومان در این زمینه بسیار متفاوت است. در صورت ضربه به سر و حدقه چشم، احتمال خونریزی داخل چشم بسیار زیاد است و بینایی فرد را از دست می دهد و احتمال از دست دادن عصب چشم وجود دارد.
«افسانه» دختر 12 ساله ای است که 8 ماه پیش مورد اصابت گلوله تفنگ بادی به چشم راستش قرار گرفت و در فاصله یک متری بینایی خود را در حد شمردن انگشتان دست از دست داد. اگرچه در معاینه فیزیکی پزشک متخصص همه چیز طبیعی و سالم به نظر می رسد، اما سی تی اسکن بریدگی عصب بینایی توسط گلوله تفنگ بادی را نشان می دهد.
او نمی تواند ببیند …
این زن میانسال با چشمانی خیره کننده به دلیل دیابت و تاثیر آن بر بینایی خود دچار عوارض چشمی شده است. «تهمینا» به دلیل افزایش سطح قند خون، شبکیه چشم وی آسیب دیده و به حالتی رسیده است که بینایی او را تهدید می کند. هر دو چشم تحت تأثیر قرار گرفتند و باعث خونریزی قابل توجه و جداشدگی شبکیه شدند که بازیابی بینایی از دست رفته را غیرممکن می کرد.
او به دلیل قند خون بالا نابینا شد …
دکتر حمید درفشی، متخصص بیماری های چشمی می گوید این بیماران ممکن است به دلیل سهل انگاری و بی احتیاطی بینایی خود را از دست بدهند. موارد زیادی را فهرست می کند و توصیه های پزشکی در مورد حفظ این اندام مهم دارد. این چشم پزشک تاکید می کند که مدیریت و کنترل دیابت بسیار مهم است و می تواند به پیشگیری از مشکلات بینایی در مراحل اولیه کمک کند. در مراحل پیشرفته‌تر، زمانی که بینایی تحت تأثیر قرار می‌گیرد یا در معرض خطر است، می‌تواند به جلوگیری از بدتر شدن وضعیت کمک کند.
این متخصص قرنیه توصیه می کند: در برخی از ورزش ها اغلب از وسایل محافظ چشم استفاده می شود اما در ورزش هایی مانند فوتبال و بسکتبال عینک محافظ رایج نیست و استفاده نمی شود. در ورزش هایی که از توپ های کوچک یا اجسام نوک تیز استفاده می شود باید از عینک های محافظ استفاده شود. در اسکی روی آب نیز مانند اسکی برف استفاده از عینک های محافظ در برابر اشعه ماوراء بنفش ضروری است. عینک محافظ از پلی کربنات ساخته شده است که نوعی پلاستیک نشکن است. همیشه یک نکته را به خاطر بسپارید، گاهی اوقات آسیب چشمی به نظر آسیبی نمی رساند، اما ممکن است بعداً عوارض و اثرات خود را نشان دهد. بنابراین در صورت بروز ضربات شدید به چشم یا سر لازم است توسط چشم پزشک معاینه شود.
یک چیز مهم این است که درمان های چشم اغلب به حفظ سلامت فرد کمک می کند. شما باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کرده و محل آسیب خود را مشخص کنید. هر چه بیشتر به تعویق بیاندازید، مشکلات شما جدی تر می شود و مشکلات بیشتری ایجاد می شود. برای سلامتی خود ارزش قائل باشید

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=121706

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.