افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 29 September , 2024
3

اسمارتک نیوز » قانون حرف آخر را می زند

  • کد خبر : 120836
اسمارتک نیوز » قانون حرف آخر را می زند

روزنامه ایران: وزارت مسکن و شهرسازی از سازمان حفاظت محیط زیست درخواست کرده است که الحاق صدها هکتار از مناطق چهارگانه به پروژه های دهیاران به منظور ایجاد مسکن برای جوانان روستایی و زیرساخت های روستایی را بپذیرد. «علیرضا نجیمی» رئیس اداره مدیریت زیستگاه و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست در گفت و گو […]

روزنامه ایران: وزارت مسکن و شهرسازی از سازمان حفاظت محیط زیست درخواست کرده است که الحاق صدها هکتار از مناطق چهارگانه به پروژه های دهیاران به منظور ایجاد مسکن برای جوانان روستایی و زیرساخت های روستایی را بپذیرد. «علیرضا نجیمی» رئیس اداره مدیریت زیستگاه و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست در گفت و گو با «ایران» گفت: از میان 180 روستای درخواستی مسکن و شهرسازی، 290 هکتار از چهار منطقه در سال 1396 انتخاب شد. 50 روستا که در صورت تصویب در شورای عالی محیط زیست «به طرح رهبر این روستاها جان می بخشد.» «مجید مخدوم» عضو شورای عالی محیط زیست نیز در گفت و گو با این موضوع الحاق را غیرقانونی می داند. «ایران» و از مخالفت شورای عالی محیط زیست با این درخواست خبر می دهد و می گوید: هنوز درخواستی برای الحاق مناطق چهارگانه به طرح روستای هادی به شورای عالی محیط زیست نرسیده است.

چهار منطقه
این چهار منطقه شامل پارک ملی، اثر طبیعی ملی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده است.
بر اساس ماده 3 قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، مناطق طبیعی مانند پارک های ملی، آثار طبیعی ملی، پناهگاه های حیات وحش و مناطق حفاظت شده تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست کشور است. تقریباً 12 درصد از مساحت کل کشور متعلق به اراضی تحت نظارت سازمان محیط زیست کشور است. هرگونه تعرض به اراضی مشمول این مناطق تابع مقررات خاصی است و سازمان حفاظت محیط زیست جایگزین سایر سازمان ها و وزارتخانه ها می باشد. مناطقی که هر گونه ساخت و ساز بر اساس قانون ممنوع است. مناطق حفاظت‌شده مناطقی هستند که از نظر گونه‌های مختلف حیات وحش و پوشش گیاهی با ارزش هستند و تخریب آنها و نزدیکی انسان به زیستگاه‌های حیات‌وحش منجر به نابودی گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی می‌شود.
پیش از این میثم سعیدی، مدیرکل روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست در واکنش به خبر ساخت مسکن ملی در مناطق حفاظت شده در صفحه ایکس (توئیتر) نوشت: «خبر واگذاری مناطق ساخت مسکن ملی اساسا منکر است! طبق روال قانونی بررسی طرح های دهیاران باید از سازمان حفاظت محیط زیست مجوز داشته باشد و سپس به تایید شورای عالی محیط زیست برسد.

این تصمیم با شورای عالی محیط زیست مطابقت دارد
علیرضا نجیمی رئیس دفتر مدیریت زیستگاه و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به این سوال که دلیل انتخاب این روستاها با توجه به اهمیت و ارزشی که برای محیط زیست کشور دارند چیست؟ می‌گوید: طبق برنامه‌های بازنگری که هر 10 سال یکبار انجام می‌شود و با در نظر گرفتن نرخ رشد روستاها و در واقع برای جلوگیری از مهاجرت جوانان به شهرها باید مسکن برای آنها فراهم شود. مسکن و توسعه اوربانو معرفی کرده بود. 138 روستا برای الحاق بخشهایی از مناطق چهارگانه که به دلیل برخی تصرفات و موارد قانونی امکان پذیرش همه این درخواستها وجود نداشت و در نهایت برای 50 روستا 290 هکتار تعیین شد تا جهت رسیدگی به شورای عالی محیط زیست ارائه شود. .
به گفته وی، در نهایت از هر منطقه 5 تا 6 هکتار بر اساس رشد جمعیت و بعد خانوار در منطقه به طرح دهیار روستا اضافه می شود.
نجیمی می گوید: در نهایت این مناطق ابتدا روستا بودند، سپس این مناطق بهسازی و در مناطق چهارگانه قرار گرفتند، بنابراین باید حقوق این افراد پرداخت شود، البته باید از طریق شورای عالی محیط زیست به این موضوع رسیدگی شود. چون خود سازمان این اختیار را ندارد اگر این الحاقات با کمک شورای عالی محیط زیست انجام شود زمین ها به طرح دهیاری ها اضافه می شود.
به گفته نجیمی، در صورت تصویب شورای عالی محیط زیست، این اراضی به منابع طبیعی و بنیاد مسکن واگذار می شود و بنیاد مسکن می تواند این اراضی را به دهیاران و نیازمندان واجد شرایط در قالب سند واگذار کند. طرح هادی. . البته این اراضی تنها برای کاربری مسکونی نیست، بلکه کاربری های آموزشی، فرهنگی، ورزشی، فضای سبز و … را نیز در بر می گیرد.
کاربری مسکونی را در اولویت قرار می دهد اما می گوید بنیاد مسکن کل منطقه را مسکونی اعلام نمی کند. آنها همچنین کاربردهای دیگری را برای نمایش کامل طرح شما تعریف می کنند.

اندازه چهار منطقه کوچک است.
نجیمی در پاسخ به این سوال که وضعیت گونه های جانوری و گیاهی در مناطقی که به طرح دهیاری روستاها اضافه می شود چگونه است، آیا خطری برای گونه های در حال انقراض نیست؟ وی می افزاید: این موضوع باید توسط کارشناسان بررسی شود، کارشناسان باید شرایط زیستگاه، حیات وحش و دالان ها را بررسی کنند.
او می گوید: این مناطق به مرور زمان به مناطق شهری و روستایی اضافه شده است. حیات وحش از آنها دور است. شرایط بکر و خاص زیادی ندارند».

ملاک قانون است.
«مجید مخدوم» عضو شورای عالی محیط زیست این مصوبه را مغایر با قانون می داند و می گوید این موضوع در شورای عالی مطرح نشده است و تاکید می کند: اگر موضوع در شورای عالی برای محیط زیست محیط زیست قطعا رد می شود.چون خیلی ساده است در منطقه حفاظت شده مسکن نمی سازند.خود شهرک فضایی برای ساخت وساز دارد.”ما در منطقه حفاظت شده چیزی برای ساختن نداریم.”
وی تعداد خانوارهای روستایی نیازمند مسکن در مناطق حفاظت شده را نمی داند و می گوید: به جرات می توان گفت 100 خانوار بیشتر نیست. به گفته مخدوم، این موضوع در صورت اجرایی شدن منجر به زمین خواری می شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=120836

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.