افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 29 September , 2024
0

ارزش جایگزینی «وقدیر» به 130 همات رسید

  • کد خبر : 379639
ارزش جایگزینی «وقدیر» به 130 همات رسید

به گزارش بازار، به گفته فاضل، در این مرحله که با هدف ساماندهی بازار سهام مالی و ایجاد ارزش افزوده از طریق مهندسی مالی طراحی شده است، هلدینگ غدیر توانسته به دستاوردهای قابل توجهی دست یابد که از جمله این دستاوردها، ارزش بازار است. این هلدینگ می تواند به بیش از 58 میلیارد تومان افزایش […]

به گزارش بازار، به گفته فاضل، در این مرحله که با هدف ساماندهی بازار سهام مالی و ایجاد ارزش افزوده از طریق مهندسی مالی طراحی شده است، هلدینگ غدیر توانسته به دستاوردهای قابل توجهی دست یابد که از جمله این دستاوردها، ارزش بازار است. این هلدینگ می تواند به بیش از 58 میلیارد تومان افزایش یابد و ارزش جایگزینی آن به بیش از 130 میلیارد تومان افزایش یابد.

فاضل در این خصوص گفت: در این مرحله توانستیم هلدینگ را به عنوان یک بازیگر فعال در بازار صنعتی و معدنی معرفی کنیم و جایگاه خود را در بین رقبا تثبیت کنیم. این را نیز با افزایش سودآوری شرکت از 300 میلیارد تومان به 300 میلیارد نشان دادیم. 7500 میلیارد تومان که می توانیم ارزش افزوده قابل توجهی برای سهامداران ایجاد کنیم.

از چالش های زنجیره ارزش

مدیرعامل هلدینگ صنعتی و معدنی غدیر در مصاحبه اخیر خود به چالش های مدیریت زنجیره ارزش در صنعت فولاد و تلاش این هلدینگ برای ایجاد سبد سرمایه گذاری متنوع اشاره کرد.

فاضل با بیان اینکه هلدینگ غدیر در اولین مرحله از تحول راهبردی خود به موفقیت های چشمگیری در حوزه مهندسی مالی و افزایش ارزش افزوده دست یافته است، چالش های پیش روی این هلدینگ در مدیریت زنجیره ارزش را برشمرد.

وی گفت: برای ایجاد سبد سرمایه گذاری متنوع، زنجیره ارزش را از ابتدای فرآیند تولید فولاد تا محصول نهایی تعریف کرده ایم. اما مدیریت این زنجیره در شرایط ناپایدار بازار و وجود چالش هایی مانند نوسانات قیمت کالا و انرژی یک چالش بزرگ است.

فاضل در ادامه به برخی از چالش های پیش روی هلدینگ غدیر اشاره کرد و گفت: نوسانات و تغییرات قیمت مواد اولیه مانند سنگ آهن و زغال سنگ بر سودآوری شرکت ها و از سوی دیگر کمبود برق و گاز در کشور تاثیرگذار است. تولید فولاد را با مشکل مواجه کرده و هزینه های تولید را افزایش داده است. رقابت شدید در بازار فولاد فشار زیادی بر شرکت ها وارد می کند.

فاضل بیان کرد: با وجود چالش های موجود مصمم هستیم به عنوان یک بازیگر فعال در صنعت فولاد به فعالیت خود ادامه داده و به اهداف بلندمدت خود برسیم.

پروژه های مهم در «وقدیر»

وی با اشاره به پروژه های این شرکت گفت: در غدیر ایرانیان ظرفیت تولید را به 1200 رساندیم، همه می دانیم که یک واحد تولید اسفنج 800 هزار تنی حدود 12 مگاوات برق مصرف می کند. ما شروع به ارضای نیازهای خود از طریق انرژی مستقل کردیم. تولید برق برای کاهش وابستگی به شبکه برق، خوشبختانه اکنون 8 مگاوات برق مورد نیاز خود را از این طریق تامین می کنیم و دیگر با مشکل کمبود انرژی مواجه نیستیم، هرچند چالش تامین گاز همچنان پابرجاست. زیرا این سیستم ها عمدتاً با گاز کار می کنند و در صورت عدم وجود گاز از سوخت جایگزین مانند گازوئیل استفاده می شود.

وی ادامه داد: طرح های مشابهی را در بهاباد اجرا می کنیم تا در آینده این مشکل تکرار نشود. بر اساس شرایط فعلی شبکه برق، انتظار می رود چالش های تامین برق حداقل برای یک تا دو سال دیگر ادامه داشته باشد. بنابراین سرمایه گذاری در منابع مستقل تولید برق برای ما یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

وی گفت: مرحله دوم تحول ما بهبود و توسعه کسب و کارها در زنجیره فولاد بود. با تلاش های انجام شده و سرمایه گذاری های انجام شده توانستیم جایگاه خود را در این زنجیره تقویت کنیم به عنوان مثال ظرفیت تولید در مجتمع فولاد یزد به 700 هزار تن و در نی ریز به 1 میلیون تن و همچنین تولید کویل های آلیاژی این خط راه اندازی شده و طرح جدید تولید فولاد آلیاژی در غدیر ایرانیان در شرکت گهر ضمین در حال اجراست. همچنین فرآیند تولید را از استخراج سنگ آهن تا تولید اسفنج به روز کردیم و حتی نام و محدودیت های آن را تغییر دادیم.

فاضل گفت: در حال حاضر بین 7 تا 8 میلیون تن کنسانتره و به همین میزان گندله در سال تولید می کنیم. بر اساس آخرین تحولات، دو مگادول به وزن یک میلیون و 700 هزار تن که مجموع آن است، اواخر خرداد ماه در بردسیر راه اندازی می شود. ظرفیت تولید اسفنج که ما را به 3.5 میلیون تن خواهد رساند.

با این دستاورد، شرکت ما از یک شرکت صرفا معدنی به یک شرکت معدنی صنعتی تبدیل خواهد شد. همچنین با استقرار واحدهای گندله سازی و تغلیظ در «فقدیر» زنجیره تولید فولاد خود را بیش از پیش تقویت کرده ایم. با این حال، این تنها بخشی از ماموریت ما است.

وی ادامه داد: مرحله سوم تحول ما گسترش فعالیت در حوزه معدن و صنایع معدنی غیرفلزی بود. تاکنون بر اکتشاف و استخراج معادن متمرکز بوده‌ایم، اما در آینده نزدیک قصد داریم با سرمایه‌گذاری در صنایع پایین دستی مانند کارخانه‌های کنسانتره، ذوب آهن و تولید کروم، زنجیره ارزش را تکمیل کنیم. به 10 میلیارد تن سرمایه نیاز داریم. که در سال های آینده از طریق روش های مختلف از جمله تامین مالی داخلی و خارجی تامین مالی خواهد شد.

مدیرعامل «وقدیر» با بیان اینکه یکی از چالش های اصلی ما تامین مالی با نرخ سود بالا است، گفت: نرخ اوراق بدهی فعلی در کشور بسیار بالاست و ادامه این روند اجرای طرح های توسعه را با مشکل مواجه می کند. . به همین دلیل علیرغم مذاکره با شرکت های چینی به دنبال جذب سرمایه گذاری خارجی و مشارکت با شرکت های بین المللی هستیم اما نرخ های پیشنهادی همچنان بالاست. امیدواریم با بهبود شرایط اقتصادی کشور و تسهیل فرآیندهای سرمایه گذاری بتوانیم به این مهم دست یابیم. دسترسی به منابع مالی لازم ما نیاز به دسترسی داریم

به گفته وی، مسائل حقوقی مربوط به تامین مالی این پروژه در غدیر نی ریز برطرف شده و تولید گندله در آینده نزدیک آغاز خواهد شد. همچنین واحد ذوب این مجتمع به تولید رسیده است، تولید گندله در مجتمع غدیر ایرانیان آغاز شده و پیش بینی می شود تا پایان آبان ماه به ظرفیت کامل تولید برسد.

در یزد 1، تولید و فروش در این مجموعه انجام می شود و پروژه های پیچ در پیچ به سرعت در حال پیشرفت هستند، اما چالش های مالی همچنان وجود دارد. این شرکت امیدوار است با حمایت دولت و استفاده از منابع مالی بانک ها بر این چالش ها فائق آید.

وی با اشاره به سفر اخیر وزیر صلح تصریح کرد که تاکید وی بر اهمیت فلزات غیرآهنی به ویژه مس بسیار بجاست. وضعیت مس در کشور ما مناسب نیست و سرمایه گذاری در این زمینه می تواند تغییرات بزرگی ایجاد کند. دولت نیز با تاکید بر توسعه سیستان فرصت مناسبی را در اختیار ما قرار داده است. از این حیث مذاکرات جدی را با گروه گهرزمین برای سرمایه گذاری در معادن مس آغاز کرده ایم. برای موفقیت در این پروژه ها هم به منابع مالی و هم به فناوری پیشرفته نیاز داریم. پروژه جانجا نیز پتانسیل بالایی دارد و با حمایت مالی و مدیریت مناسب این کار را انجام خواهیم داد. بتواند در سال آینده از بخش شستشوی خود بهره برداری کند.

علاوه بر این، امیدواریم تا سال 1406 از این معدن بزرگ کنسانتره تولید کنیم. چالش های انرژی همچنان ادامه دارد.

فاضل در خصوص چالش انرژی در صنعت فولاد گفت: چالش انرژی یکی از مهمترین مشکلات صنعت فولاد است. نوسانات قیمت انرژی و محدودیت عرضه باعث اختلال در تولید شده است. صنایع انرژی بر مانند فولاد به برق زیادی نیاز دارند و هر گونه کاهش یا افزایش قیمت برق تاثیر مستقیمی بر هزینه های تولید دارد خوشبختانه با بهبود نسبی بازار. شرایط، وضعیت کمی بهبود یافته است.

بحث صادرات یکی دیگر از چالش هایی است که با آن مواجه هستیم. موافقت دولت با امکان واردات تجهیزات با ارز حاصل از صادرات فولاد، گام مثبتی برای حمایت از تولیدکنندگان بوده است، اما چالش های تامین مالی و کشف منابع جدید همچنان پابرجاست. از جمله مهمترین موانع صنعت فولاد است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=379639

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.