افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 27 September , 2024
0

ارزان ترین و گران ترین استان ها برای زندگی

  • کد خبر : 375997
ارزان ترین و گران ترین استان ها برای زندگی

به گزارش بازار، مرکز آمار در بخشی از این گزارش همچنین به بررسی آمار درآمد و هزینه خانوارها به تفکیک هر استان پرداخته که بر اساس آن ساکنان شهرهای استان تهران بیشترین هزینه و درآمد را نسبت به سال گذشته داشته اند. در روستاها اما بیشترین درآمد سالانه نصیب مازندرانی ها می شد و روستاییان […]

به گزارش بازار، مرکز آمار در بخشی از این گزارش همچنین به بررسی آمار درآمد و هزینه خانوارها به تفکیک هر استان پرداخته که بر اساس آن ساکنان شهرهای استان تهران بیشترین هزینه و درآمد را نسبت به سال گذشته داشته اند.

در روستاها اما بیشترین درآمد سالانه نصیب مازندرانی ها می شد و روستاییان بوشهری بیشترین هزینه های سالانه را متحمل می شدند.

در زیر ابتدا نگاهی اجمالی به وضعیت کلی دخل و خرج خانوار در سال 1402 خواهیم داشت و سپس وضعیت ساکنان شهری و روستایی استان ها را با جزئیات بیشتری بررسی می کنیم.

بر اساس داده های مرکز آمار ایران، متوسط ​​هزینه سالانه هر خانوار شهری در سال 1402 معادل 206 میلیون تومان بوده که نسبت به سال 1401 50.6 درصد افزایش داشته است.

همچنین متوسط ​​کل هزینه سالانه خانوارهای روستایی در سال 1402 با رشد 40.3 درصدی نسبت به سال 1401 به 110 میلیون تومان رسید.

از سوی دیگر میانگین درآمد هر خانوار شهری در سال 1402 معادل 256 میلیون تومان و خانوارهای روستایی 149 میلیون تومان بوده که به ترتیب نسبت به سال 1401 رشد 53.9 درصد و 51.4 درصد را تجربه کرده است.

گران ترین استان برای زندگی

بررسی وضعیت مخارج خانوارها نشان می دهد در شهرستان ها استان تهران با میانگین 330 میلیون تومان گران ترین هزینه زندگی در سال گذشته بوده است.

استان های فارس و البرز به ترتیب با میانگین هزینه 228 میلیون تومان و 216 میلیون تومان در رده های بعدی قرار دارند.

ارزان ترین استان برای زندگی

از سوی دیگر در سال 1402 استان آذربایجان غربی ارزان ترین بوده است، زیرا میانگین سالانه هزینه زندگی در شهرستان های این استان در سال گذشته تنها 107 میلیون تومان بوده است.

استان‌های سمنان با میانگین 113 میلیون تومان و کرمان با 117 میلیون تومان سایر استان‌های با کمترین هزینه در سال گذشته بودند.

در روستاها اما وضعیت کمی متفاوت بود. بنابراین روستاییان سه استان بوشهر، مازندران و تهران بیشترین هزینه سالانه را داشته اند و میانگین هزینه سالانه در این استان ها به ترتیب 183 میلیون تومان، 173 میلیون تومان و 162 میلیون تومان بوده است.

کمترین هزینه زندگی روستایی در کشور.

این در حالی است که استان سیستان و بلوچستان با اختصاص تنها 58 میلیون تومان کمترین هزینه زندگی در روستاها را به خود اختصاص داده است.

نگاهی به وضعیت درآمدی استان ها در سال 1402 نیز حاکی از آن است که پایتخت نشینان با رقم 381 میلیون تومان بیشترین میانگین درآمد سالانه را در مناطق شهری به ثبت رسانده اند.

شهرستان های بعدی در این رتبه بندی استان های البرز با 283 میلیون نفر و فارس با 281 میلیون نفر بودند.

از سوی دیگر شهرنشینان استان های سمنان، آذربایجان غربی و لرستان به ترتیب با ارقام 157 میلیون تومان، 163 میلیون تومان و 164 میلیون تومان کمترین درآمد سالانه را داشته اند.

پردرآمدترین روستاییان کشور

پردرآمدترین روستاییان کشور در سال گذشته مازندرانی بودند. از آنجایی که میانگین درآمد آنها در سال گذشته معادل 240 میلیون تومان بوده است.

ساکنان استان های یزد با 234 میلیون تومان و تهران با 227 میلیون درآمد سالیانه رتبه های زیر را به خود اختصاص دادند.

همچنین ساکنان استان یزد با ۷۱ میلیون تومان کمترین درآمد سالانه را در بین سایر استان ها به ثبت رساندند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=375997

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.