افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 27 September , 2024
0

آغاز تدوین طرح جامع بنادر تجاری کشور

  • کد خبر : 377555
آغاز تدوین طرح جامع بنادر تجاری کشور

به گزارش بازار، از وزارت راه و شهرسازی، به مناسبت بیست و هشتمین همایش هماهنگی نهادهای دریایی کشور که قرار است در 18 اردیبهشت ماه سال جاری برگزار شود، پنل تخصصی توسعه بنادر تشکیل شد. و لجستیک با حمایت سازمان دریانوردی و بندری و به ریاست معاونت امور بندری و سازمان اقتصادی بندر و دریانوردی. […]

به گزارش بازار، از وزارت راه و شهرسازی، به مناسبت بیست و هشتمین همایش هماهنگی نهادهای دریایی کشور که قرار است در 18 اردیبهشت ماه سال جاری برگزار شود، پنل تخصصی توسعه بنادر تشکیل شد. و لجستیک با حمایت سازمان دریانوردی و بندری و به ریاست معاونت امور بندری و سازمان اقتصادی بندر و دریانوردی.

آغاز تدوین طرح جامع بنادر تجاری کشور

در این جلسه جلیل اسلامی، عضو هیات مدیره و معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در سال های اخیر اقدامات مثبت زیادی در زمینه سرمایه گذاری انجام شده است.

وی با بیان اینکه اکنون مشارکت بخش دولتی و خصوصی در سرمایه گذاری بندری تقریباً نصف (50 تا 50) است، افزود: در بنادر دنیا مشارکت بخش خصوصی تقریباً 80 درصد است که با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد. اما روند فعلی بسیار مثبت و شتابان است.

اسلامی ادامه داد: تمامی اقدامات توسعه ای که در بنادر کشور در حال انجام است اعم از مناطق دریایی، عملیاتی، سرمایه گذاری و … تحت عنوان راهبرد برنامه هفتم در حوزه لجستیک و ترانزیت تبیین و ابلاغ شده است. و از پایان سال جاری پروژه 10 سال آینده سازمان بنادر و دریانوردی معروف به طرح جامع سازمان بنادر و دریانوردی تدوین و طراحی شده است.

3 محور پنل تخصصی توسعه بنادر و لجستیک

حمیدرضا خلیلی معاون بندری و مشاور اقتصادی سازمان بندر و دریانوردی و دبیر هیات تخصصی توسعه بندر و لجستیک در ابتدای پنل تخصصی توسعه بندر و لجستیک اظهار داشت: نقش طرح های جامع در توسعه متوازن. بنادر، نقش بنادر جدید در زنجیره تامین و چالش های آینده و همچنین تسهیل سرمایه گذاری ملی و خارجی در بنادر ایران، محورهای پنل تخصصی توسعه بنادر و لجستیک را تشکیل می دهد.

در ادامه حمیدرضا آبایی مشاور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و دبیر کمیته راهبردی طرح جامع بنادر کشور با اشاره به نقش طرح جامع در توسعه متوازن بنادر کشور گفت: نقش برنامه ریزی و تهیه برنامه های جامع برای توسعه متوازن بنادر کشور غیرقابل انکار است، توجه به سیاست های کلی نظام در بخش حمل و نقل، سیاست های کلی و برنامه جامع اجرای آن ضروری است. سیاست های توسعه دریامحور و همچنین قانون برنامه پنج ساله هفتم توسعه.

وی افزایش مشارکت کشور در حمل و نقل و ترانزیت دریایی با ایجاد و تقویت شبکه حمل و نقل ترکیبی را از اهمیت بالایی برخوردار دانست و گفت: طبق اسناد اولیه باید بین زیرساخت های بندری و دریایی و تقاضای دریایی تعادل برقرار شود. تجارت قرار دادن

تنها 50 درصد از ظرفیت پورت های بزرگ و 40 درصد از پورت های کوچک استفاده می شود

مشاور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: 50 درصد ظرفیت در بنادر بزرگ و 40 درصد ظرفیت در بنادر کوچک استفاده می شود. بنابراین بررسی طرح های جامع بنادر کشور باید مورد توجه قرار گیرد و با افق 1414 پیش برویم و بدانیم که روند تهیه طرح جامع بنادر کشور نیازمند توجه به رویکردهای جدید است.

آبایی افزود: در طرح های جامع دو موضوع منابع مالی و نیروی انسانی از اهمیت بالایی برخوردار است و رقابت پذیری شرکت های فعال در بازار تجارت دریایی باید مورد توجه قرار گیرد. در عین حال بازنگری در طرح جامع بنادر کشور با تمرکز جدید بر مشارکت تمامی فعالان بندری در برنامه ریزی بسیار حائز اهمیت است.

وی نقش کریدور شمال – جنوب و شرق – غرب در حوزه حمل و نقل دریایی و بندری را بسیار حائز اهمیت دانست و افزود: اجرای فعالیت های مبتنی بر راه آهن پایه موضوعی است که باید مورد توجه و اشتراک گذاری قرار گیرد. حمل و نقل ریلی در بنادر و به ویژه در کریدور شمال به جنوب باید افزایش یابد.

دبیر کمیته راهبردی طرح جامع بندری کشور با اشاره به اینکه در دستور کار ارائه خدمات مناسب و بهینه به متقاضیان است، گفت: تشکیل ماتریس تخصصی به تصویب هیات مدیره «سازمان دریانوردی» رسیده است. و ما امیدواریم از این ظرفیت به خوبی استفاده شود و بتوانیم کار را به بهترین نحو انجام دهیم.

سیستم جامع بندری ایجاد شد

عادل دریس مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی در یادداشتی کوتاه در خصوص موارد مطرح شده اظهار داشت: سامانه جامع بازرگانی عملیاتی شده و شعبه آن سامانه جامع حمل و نقل و سازمان بنادر و دریانوردی نیز دارای است. به سمت یکپارچه سازی سیستم ها حرکت کرده و فاز اول سامانه جامع بندری نیز تکمیل شده و قسمت آزمایشی آن در مرحله اجراست و امیدواریم تکمیل شود.

سهم اقتصاد دریایی از تولید ناخالص داخلی کشور حدود 2 درصد است.

در ادامه این نشست، کاظم صالحی، سرپرست اداره کل ترانزیت، لجستیک و توافقات سازمان بنادر و دریانوردی، در خصوص نقش جدید بنادر در لجستیک و زنجیره تامین و چالش های آینده گفت: اگرچه حدود 90 درصد از تجارت کشور از طریق دریا انجام می شود، اما هنوز سهم اقتصاد دریایی از تولید ناخالص داخلی کشور حدود 2 درصد است.

وی با اشاره به برنامه ریزی برای افزایش مشارکت بنادر در ترانزیت کشور در شاخص وزنی، تاکید کرد: کشورهای پیشرو به موضوع لجستیک چشم پوشی کرده و مفاهیم زنجیره تامین، هوشمندسازی و ایجاد ارزش افزوده را قرار داده اند. در حوزه زنجیره تامین، محور اصلی ارزش افزوده است و در رویکردهای مطالعاتی جدید، بین بهبود تولید بندر و ارتقای پتانسیل ارزش افزوده رابطه معناداری وجود دارد.

رئیس اداره کل ترانزیت، لجستیک و کنوانسیون ها با انتقاد از اینکه تفکر مدیریتی در کشور حاکی از توسعه فیزیکی و سخت افزاری است، تصریح کرد: کشورهای محصور در خشکی می توانند به اندازه کشورهایی که دسترسی دارند، با قابلیت های تجاری فعلی به دریای آزاد دسترسی داشته باشند. به دریای آزاد یک موفقیت لجستیکی است، به همین دلیل کشوری مانند قرقیزستان به شدت به دنبال سرمایه گذاری لجستیکی در بنادر ایران است.

صالحی با اشاره به تشکیل ستاد ملی مرز به مرز (ترانزیت) در دولت گفت: وظایف این ستاد در حوزه ترانزیت و لجستیک تبیین شده است و تمامی سازمان های ذیربط در حوزه ترانزیت و لجستیک موظف هستند. جهت هماهنگی و اجرای آن.

وی افزود: گمرک شبانه روزی در مرزهای زمینی و بنادر بزرگ، افزایش 25 درصدی سهم ریلی بنادر، نوسازی و تامین ناوگان ریلی جدید با مشارکت بخش خصوصی و نوسازی ناوگان جاده ای و بهبود تولید بنادر از جمله وظایف این سازمان است. ستاد در برنامه هفتم.

ایجاد 4.5 میلیون تن ظرفیت توسط بخش خصوصی در بنادر کشور

حسین یداللهی مدیرکل امور اقتصادی و مناطق سازمان بنادر و دریانوردی درباره توسعه بنادر ایران با مشارکت بخش خصوصی گفت: حرکت از بنادر نسل سوم به بنادر نسل چهارم ایران و توسل به ایجاد ایجاد ارزش افزوده در بنادر با مشارکت بخش خصوصی و استفاده از توانمندی های بخش خصوصی امری اجتناب ناپذیر بوده است.

وی با اشاره به رصد بیش از 100 بندر بزرگ اروپا گفت: اکثر بنادر قاره اروپا بر اساس رویکرد صاحب بندر مدیریت می شوند.

یداللهی با اشاره به پروژه های موفق جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی و غیردولتی در بنادر کشور در یک دهه اخیر، افزود: تامین 47 درصد هزینه سرمایه گذاری در بنادر از طریق جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی در 10 سال گذشته انجام شده است. منجر به اشتغال بیش از 35 هزار نفر در بنادر کشور شده است.

مدیرکل امور اقتصادی و مناطق سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به خوش نامی مدیریت بنادر در بازار سرمایه گذاری به عنوان عاملی موثر در رشد حجم سرمایه گذاری خاطرنشان کرد: در سال های اخیر هدف اصلی جذب سرمایه گذاری بوده است. مشارکت بخش خصوصی در توسعه زیرساخت‌های بندری اجرای مگا است. این پروژه برای ایجاد فضای زنجیره‌ای و یکپارچه کامل در بنادر و مناطق بندری است و در سال‌های اخیر نسبت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در مناطق و مناطق بندری رو به افزایش است.

یداللهی افزود: در این سال ها بخش خصوصی 4.5 میلیون تن ظرفیت در بنادر ایجاد کرده و 2.5 میلیون تن ظرفیت در بنادر نیز در حال اجراست و همین میزان نیز در دست بررسی و پیش قرارداد است.

وی پیشرفت به سمت بنادر آزاد و مناطق ویژه را یکی از راهبردهای سازمان بنادر و دریانوردی برای جهت گیری بهتر و بهره مندی کامل از سرمایه گذاری ها دانست و تصریح کرد: امروز شاهد سیلوهای مکانیزه و زیرساخت های اساسی در بنادر تجاری هستیم که پاسخگوی نیازهای کشور است. کشور

مدیرکل امور اقتصادی و مناطق سازمان دریانوردی و بندری با تشریح اعلام حوزه اقتصادی این سازمان برای همایش تشکل های دریایی گفت: بازتعریف طرح های سرمایه گذاری در قالب بسته های پروژه ای و راهکارهای فرآیند محور با الف. تمرکز بر لجستیک و زنجیره تامین کالا و تمرکز بر رویکرد توسعه پایدار و رابطه شهر بندری، اعلامیه امور اقتصادی و مناطق به دبیرخانه سازمان های دریایی است.

نیمی از ناوگان جهان در حال پیر شدن است

علیرضا آذرباد رئیس اداره امور بندری نیز در این نشست تخصصی با بررسی حمل و نقل دریایی و بندری در جهان اظهار داشت: تجارت دریایی حدود 2 درصد رشد داشته و در سطح کانتینری رشد حدود 3 درصدی پیش بینی می شود.

وی ادامه داد: جنگ اوکراین باعث شد الگوی تجارت دریایی تغییر کند و کالاها مسافت بیشتری را طی کنند. در سال های اخیر، بخش حمل و نقل نفت جهشی ناشی از جنگ در اوکراین را تجربه کرده است.

رئیس اداره امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه تجارت جهانی کانتینری در سال 2022 رو به کاهش بود اما در سال 2023 و 2024 شاهد رشد در بخش کانتینری خواهیم بود، اظهار داشت: در ناوگان جهانی میانگین ناوگان کانتینری سن در سال 2023 تقریباً 20 سال خواهد بود که نشان می دهد نیمی از ناوگان جهان در حال پیر شدن است.

آذرباد افزود: از نظر میزان انتظار کشتی ها در بنادر، طبق تحقیقات انجام شده در 25 بندر دنیا حاکی از حرکت بنادر قطر، امارات و عربستان به سمت شاخص بهره وری است و ما باید برای بهبود این بخش برنامه ریزی کرد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=377555

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.