تاریخ : یکشنبه, ۲۶ فروردین , ۱۴۰۳ Sunday, 14 April , 2024
0

دعای روز دوازدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی – خبرگزاری مهر ایران و جهان نیوز

  • کد خبر : 239720
دعای روز دوازدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی – خبرگزاری مهر ایران و جهان نیوز

به گزارش خبرنگار مهر ، ساعات شرعی دوازدهمین روز از ماه مبارک رمضان مصادف با روز شنبه ۱۳ فروردین ماه به شرح زیر است: اوقات شرعی امروز تهران: اذان صبح طلوع خورشید اذان ظهر غروب آفتاب اذان مغرب نیمه شب اسلامی ۰۴:۳۸:۴۴ ۰۶:۰۲:۵۴ ۱۲:۱۰:۵۰ ۱۸:۱۸:۴۶ ۱۸:۳۶:۵۱ ۲۳:۲۸:۴۵ دعای روز دوازدهم ماه مبارک رمضان به نام […]

به گزارش خبرنگار مهر ، ساعات شرعی دوازدهمین روز از ماه مبارک رمضان مصادف با روز شنبه ۱۳ فروردین ماه به شرح زیر است:

اوقات شرعی امروز تهران:

اذان صبح طلوع خورشید اذان ظهر غروب آفتاب اذان مغرب نیمه شب اسلامی
۰۴:۳۸:۴۴ ۰۶:۰۲:۵۴ ۱۲:۱۰:۵۰ ۱۸:۱۸:۴۶ ۱۸:۳۶:۵۱ ۲۳:۲۸:۴۵

دعای روز دوازدهم ماه مبارک رمضان

به نام خداوند مهربان ترین، مهربان ترین است

خدایا زینی فیه با پوشش و عفت واستورنی فیه در لباس قناعت پیاده روی که حمل می کند فیه علی عدالت و عدالت وامینی فیه من، همه ما من از این می ترسم با عصمت تو یا عصمت الخیفین.

خدایا مرا در این ماه به لباس و پاکدامنی آراسته و به قدر حاجت به جامه قناعت و کفایت بپوش و عدل و داد را برپا دار و از آنچه در این ماه می ترسم حفظم کن. . ماه شما آه تو کماندار ترسناک.

تفسیر دعای روز دوازدهم ماه مبارک رمضان چنین است:

«خداوندا زینی فای با پوشش و عفت، و مرا بپوشان فای در لباس قناعت و امرار معاش، و مرا ببر فای علی عدالت و عدالت، و آمین فای از همه چیز من از این می ترسم، با عصمت تو قبلا، پیش از این عصمت ترس»

«خدایا مرا در این ماه بپوشان و پاکیزه ام کن آوردن و مرا در زندگى به شادى و اعتدال بپوشان و مرا به عدالت و انصاف وادار كن و در اين ماه از هر چه مى ترسم ايمنى بخش. نگهداری شما آه تو کماندار ترسناک»

تبریک روز دوازدهم ماه مبارک رمضان:

۱٫ آراسته به پوشش و عفت.

۲٫ پوشیدن لباس قناعت و کفاف

۳٫ حرکت به سوی عدالت و انصاف

۴٫ از هر چیز ترسناک در امان باشید

«خداوندا زینی فای با پوشش و عفت»

عفت در لغت به معنای دوری از چیزی است که شایسته نیست.

پرهیز از مصادیق عفت است. اجتناب از نیاز و درخواست از مردم از مصادیق عفت است. دوری از طمع در دنیا از مصادیق عفت است.

اما علمای اخلاق گاهی عفت را به معنای عام اعتدال در قدرت تعریف می کنند. شهوت است.

زور شهوت نیرویی است که تحریک آن در وجود انسان موجب منافعی برای زندگی انسان می شود. میل بدون بدن و بدن برای تحریک قدرت. شهوت می گویند زندگی شما نباید بر اساس خواسته هایتان باشد، بلکه بر اساس نیازهایتان باشد، زیرا خواسته های ما حد و مرزی ندارد. این اعتدال قدرت است. شهوت یعنی زندگی به دور از افراط و اعتدال در امیال.

و گاهی عفت را به معنای خاص آن که کنترل غریزه جنسی است، تعریف می کنند.

یعنی پاکدامنی و دوری از آلودگی جنسی.

عفاف در نماز امروز از نظر ظاهر به همین معناست و رعایت عفت و پاکدامنی لازم است. پوشش مشاهده شدن عالی یعنی همه مردم اعم از زن و مرد تحت پوشش هستند.

در سوره نور آیه ۳۰ می فرماید: به مؤمنان بگو که خود را از دیدگان خود پنهان کنند و چشمان خود را حفظ کنند (به مردان با ایمان بگو چشمان خود را پایین و دامن خود را پاکیزه کنند).

در آیه ۳۱ سوره نور می فرماید: و قُلُوا الْمُؤْمِنِینَ یَغْرِبُونَ الْعَیْرَهِمْ وَ قُلُوا الْمُؤْمِنِینَ أَنْ أَحْسَنُهُمْ وَ قَلْبُ الْمُؤْمِنِینَ یَأْتَشْرِهُمْ وَ أَعْلَمُ الْمُؤْمِنِینَ وَ أَعْلُوا الْمُؤْمِنِینَ أَنْ أَحْسَنَهُمْ وَ أَعْلُوا الْمُؤْمِنِینَ أَنْ أَحْسَنَهُمْ وَ أَعْلُوا الْمُؤْمِنِینَ :

عفت سفارش است نه توصیه، پس لباس می خواهد، یعنی داشتن نوعی پوشش و چارچوب. این سفارش هم برای آقایان و هم برای خانم ها می باشد. به همین دلیل رعایت عفاف ضروری است.

««واسترنی فیه بلباس الی الکنون و الکفاف»

انسان حریص آفریده شده است. اسراف در جهت نادرست انسان را به سرحد ذلت می رساند. اسراف در طمع دنیا، راه و انتخاب نادرست انسان است. زیرا از جانب خدا و پیامبر اساساً هیچ سعادتی نسبت به دنیا وجود ندارد. این را می توان از تعابیر جهان در متون دینی ما به وضوح فهمید.

پیامبر (ص) فرمود: «دنیا خواب است». دنیا رویای آشفته ای است که انسان در خواب می بیند.

با چنین توصیفی از دنیا، حرص به دنیا مصداق سراب است. به همین دلیل ما را به قناعت دعوت می کنند که نقطه مقابل حرص است.

قناعت راه خردمندان است. این مسیر کسی است که به خودشناسی رسیده است. این راهی برای کسب احترام و بهبود شخصی است.

امام صادق علیه السلام در تعریف قناعت فرمودند: «به آنچه خداوند به تو داده راضی باش».

پس اگر در این دنیا به آنچه خداوند به ما داده راضی باشیم، کیفیت قناعت نمایان می شود که ثروتی تمام نشدنی است.

پیامبر گرامی اسلام (ص) می فرماید: «رضایت ثروتی است تمام نشدنی». رضایت یک ثروت پایان ناپذیر است.

معمولاً در زبان حدیث، اگر بخواهند چیزی را که یک رفتار دائمی و عام انسانی است تفسیر کنند، آن وصف را به صورت لباس طلب می کنند.

رضایت در دنیا به معنای داشتن زندگی کافی است تا تمام امور زندگی اداره شود و کرامت انسان حفظ شود. در دعای امروز به طور منظم و کلی از خداوند صفت کافی بودن در حد نیاز را می خواهیم و می خواهیم که این صفت برای ما ودیعه باشد.

عبارت «لباس تقوا» که در قرآن آمده نیز به این صورت به کار رفته است.

«و مرا به راه عدل و داد هدایت کن»

چون عادلانه و عادلانه زیستن سخت است، پیامبر گرامی (ص) در دعای امروز هر دو را از خداوند خواست.

اگر صفت عدالت در جامعه ای پدید آید و ملتی متولی این صفت باشد، آن جامعه سعادتمند است.

عدالت خشن است عدالت رعایت حقوق دیگران و دادن حق هر مالک به اوست.

جامعه ای مبتنی بر عدالت است که در آن قانون گرایی در تعاملات افراد مختلف در آن جامعه حاکم است. برای تحقق عدالت، قانون باید شفاف و جامع باشد، یعنی پاسخگوی همه نیازهای جامعه باشد. کاربرد آن باید با قاطعیت همراه باشد. مبارزه با متخلفان باید جدی باشد و از تخلف جلوگیری شود.

هیچ کس عادلانه رفتار نمی کند مگر اینکه عاشق عدالت باشد و رفاه جامعه برایش مهم باشد و نه منافع افراد یا احزاب و نه ملاحظات دیگر.

درست زیستن یک فرمان الهی است.

در سوره نحل آیه ۹۰ می فرماید: خداوند امر به عدل و نیکی می کند.

عادلانه رفتار کردن بسیار دشوار است. زیرا خودخواهی، بخل، طمع و برخی رذایل اخلاقی که در انسان وجود دارد، اجازه نمی دهد که از خیرات و احسان نسبت به دیگران بهره مند شویم.

قانون طلایی عدالت این است: «آنچه را برای خود می پسندی برای دیگران بپسند و آنچه را برای خود نمی پسندی برای دیگران هم مپسند».

آیا واقعاً برای انصاف این کار را در عمل انجام می دهیم؟

بنابراین در این روز از خداوند می خواهیم که ما را عادل و عادل گرداند.

“و من از همه ما می ترسم”

انسان در طول زندگی خود همواره با چیزهایی مواجه می شود که برای او خطرناک و مضر است و از آنها بسیار می ترسد.

چیزهایی که می تواند موفقیت شما را تهدید کند و شادی شما را از بین ببرد. از دیدگاه توحیدی، هیچ کس جز خدا نمی تواند جلوی ضرر انسان را بگیرد.

در سوره انعام آیات ۱۷ و ۱۸ می فرماید: «وَ إِنَّ اللَّهَ أَسْتَلُوا اللَّهَ لَا یَجْبُهُ اللَّهُ وَ إِنْ خَیْرَهُ فَتَعْلَهُ عَلَیْهِ وَ اللَّهِ. ” قاهره برتر از عبادت است (و اگر خدا به تو ضرری آورد جز او نمی تواند آن را برطرف کند. چنین نیست و اگر برایت خیری آورد. [حفظ و دوامش فقط به دست اوست]; بنابراین او قادر به انجام هر کاری است. اوست که بر بندگانش مسلط و غلبه دارد)

برای حفظ تو، ای امان ترسان.

پس امنیت از هر ترسی را فقط باید از خداوند خواست که بهترین حافظ انسان از هر ترسی است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=239720

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Immediate Momentum